De zelfmoordstrategie van de journalistiek

28 april 2016 Liesbeth Van Houdt
shutterstock_241650187-compressor
(Foto: (c) Shutterstock)

Apache toonde eerder al aan hoe mediabedrijven reclame als nieuws verpakken en er nog trots op zijn ook met o.a. Hoe De Persgroep zijn journalistieke ziel verkoopt en Hoe adverteerders redactionele bijdrages kopen. Wijnberg spreekt van "een wereldwijd fenomeen waarbij de onafhankelijkheid van de journalistiek wereldwijd en schaamteloos in de uitverkoop wordt gedaan."

Sponsored content wordt voorgesteld als journalistiek model van de toekomst, muren tussen journalisten en reclamemakers worden gesloopt en overal zie je gesponsorde journalistiek. Zelfs The Guardian, een krant zonder winstoogmerk die in het verleden tot de meest 'commercieschuwe' media van Europa behoorde, is niet langer vies van native advertising waarbij het verschil tussen redactionele inhoud en reclame zo vaag mogelijk is en ad blockers omzeild worden.

"Journalistieke media kunnen adverteerders iets geven wat Facebook en Google niet in de aanbieding hebben: een imago van betrouwbaarheid en onafhankelijkheid", stelt Wijnberg. "Het probleem is dat juist dat op het spel wordt gezet met deze commerciële strategie."

Wijnberg herinnert eraan dat onafhankelijke journalistiek geld kost en helaas niet gratis kan bestaan. Dat alternatieven mogelijk zijn, bewijst alvast het succes van o.a. De Correspondent en Mediapart.

Lees hier het volledige artikel.

LEES OOK