“We leven in een wereld die alsmaar meer digitaal gedreven wordt door algoritmes die zijn aangedreven door commerciële doeleinden”, zegt professor Lieven De Marez (imec-mict-UGent). “En in die omgeving worden we geconfronteerd met fenomenen als fake news en filterbubbels. We krijgen meer en meer hetzelfde te zien, op die manier daalt de diversiteit van wat we lezen. Terwijl die diversiteit net heel belangrijk is voor het debat in een democratie.”
Om een nieuw algoritme te ontwikkelen dat diverser leesgedrag stimuleert, zal een panel gedurende twee of drie jaar gevraagd worden om nieuws te consumeren achter een bepaalde interface, zowel thuis als in De Krook. Het nieuwe algoritme moet lezers van nieuwsberichten transparante suggesties aanbieden, gebaseerd op hun leesgedrag.
Professor De Marez schat dat tussen de 20 en 30 pct van de nieuwslezers intrinsiek gemotiveerd is om zich diverser te informeren. Maar dat kan beter. “We hopen dat we ook de 'secondary gatekeepers' bereiken, die met hun sharing gedrag de filterbubbel voeden. Op lange termijn hopen we ook de Facebookalgoritmes en de commerciële algoritmes te beïnvloeden, want die voeden zich ook aan het gedrag van de mensen die ze hopen te bereiken. On the end kunnen we invloed hebben op het leesgedrag van de totale populatie.”
Apache steunt het onderzoeksproject door nieuwsberichten aan te leveren, onder meer uit ons ruim 4.000 artikels tellende archief, met de bijhorende metadata. Ook Newsmonkey.be, VRT, De Persgroep en het Mediahuis stellen materiaal ter beschikking.
Het interdisciplinair onderzoeksproject 'Promoting news diversity: An interdisciplinary investigation into algorithmic design, personalization and the public interest' wordt door de UGent gefinancierd binnen haar eigen onderzoeksfonds GOA.