Geert Mak antwoordt Peter Vandermeersch

29 oktober 2012 Peter Casteels
peter vandermeersch
Peter Vandermeersch (Foto Michiel Hendryckx)
peter vandermeersch
Peter Vandermeersch (Foto Michiel Hendryckx)

De brief van Mak bulkt van de hoffelijkheden, schouderklopjes en zelfs sentimenten. Mak schrijft net als Vandermeersch boos en treurig te zijn, maar hij blijft scherp:

Toch snap ik bepaalde dingen niet, met name als het gaat om je relatie met Egeria. Je schrijft in je open brief dat de gesprekken met de aandeelhouders Peter Visser en Derk Sauer 'van alle kanten doordesemd zijn van het besef dat onze krant een journalistiek instituut is en wil blijven'. Kom nou, meen je dat nu werkelijk?

De kans dat hij dat werkelijk meent, is vrij klein. In het interview uit Humo waar Apache eerder naar verwees, zegt Vandermeersch:

Het maatschappelijk doel van Egeria is niet kwaliteitsjournalistiek produceren, maar winst maken. Behalve in NRC investeren ze ook in een tegelfabriek en een fabriek van wc-papier. Hoe zien zij onze business? We kopen wit papier, maken het zwart en verkopen het voor meer geld door.

Echt helemaal tevreden met de brief van Vandermeersch, is Mak bovendien niet:

In je antwoord pas je [...] een slimme retorische truc toe: je werpt je op als verdediger van alle tweehonderd redacteuren. Dit zijn echter zaken die in de eerste plaats vallen onder je verantwoordelijkheid als hoofdredacteur, iets waarover je vrij weinig zegt. Eigenlijk maar één zinnetje: 'Niet al mijn beslissingen wat personeelsbeleid betreft waren even geïnspireerd.' Ik waardeer je eerlijkheid, en dat meen ik oprecht. Maar het is wel een understatement.

Hij gaat overigens wel in op de uitnodiging van de hoofdredacteur om eens langs te komen.

Verkoopcijfers

In zijn brief komt Geert Mak terug op de dalende verkoopcijfers van NRC Handelsblad, wat ondertussen door Paul Disco uitvoerig werd uitgezocht. Hij schreef er bij De Nieuwe Reporter een artikel over. Over de verkoopcijfers concludeert Disco:

De losse verkoop is gedaald (-954) evenals de betaalde abonnementenoplage tegen standaardprijzen (-523). De daling van deze abonnementen is overigens een saldo: er vertrokken 7.500 papieren abonnees, er kwamen 7.000 digitale abonnees bij. Oplagegroei zit vooral in goedkope actieabonnementen (+6.924). Dat is 2,5% van de betaalde oplage. Een actieabonnement is een abonnement met meer dan 50% korting.

De cijfers over het bereik van de krant zijn volgens Mak des te opvallender. Daarover berekende Disco dat de krant het afgelopen jaar 60 000 mensen verloor. In 2010 bereikte NRC 551 000 mensen, nu zijn dat er nog 469 000.

"Boeiende polemiek", twitterde Yves Desmet ondertussen over de hele discussie.

Boeiende polemiek groene.nl/commentaar/201…

— Yves Desmet (@yvesd) October 29, 2012

LEES OOK