
Naar de overzichtspagina met de biografieën van de Vlaamse hoofdredacteurs
Vandermeersch studeerde geschiedenis in Gent. Hij werkte als historicus-onderzoeker aan de universiteiten van Gent en Antwerpen. Hij liep een jaar stage bij Journalistes en Europe in Parijs en was eveneens scholar aan de John F. Kennedy School for Government van de universiteit van Harvard.
Zijn journalistieke loopbaan begon in 1988 op de cultuurredactie van De Standaard. Nadien werd hij redacteur buitenland, correspondent in Parijs, chef van De Standaard Magazine, adjunct-hoofdredacteur en correspondent in New York. In 1999 werd hij benoemd tot hoofdredacteur van de krant. 'Ik kom hier niet om alles te veranderen', verklaarde hij toen, maar er volgden niettemin enkele ingrijpende wijzigingen. Zo schakelde De Standaard over op tabloidformaat en verdween het oubollige AVV-VVK-logo van de voorpagina. Ook inhoudelijk voerde Vandermeersch een koerswijziging door: de krant nam meer afstand van het katholicisme, de christelijke zuil en de christendemocratische partij.
In 2006 werd Vandermeersch bevorderd tot algemeen hoofdredacteur van alle kranten van de Vlaamse Uitgeversmaatschappij (VUM, inmiddels omgedoopt tot Corelio). In die functie was hij verantwoordelijk voor het redactionele beleid en de commerciële positionering van de verschillende krantentitels. Eind 2007 werd Vandermeersch opgenomen in het directiecomité van Corelio. Rond diezelfde tijd werd hij door de leden van de Stichting Marketing en de lezers van Trends uitgeroepen tot marketeer van het jaar. Het was de eerste keer dat een journalist die onderscheiding kreeg.
Sinds 1 september 2010 is Vandermeersch hoofdredacteur bij NRC Handelsblad. Bij De Standaard werd hij opgevolgd door het duo Bart Sturtewagen en Karel Verhoeven.