Rademakers Luc

0

Begin augustus 2004 werd Limburger Luc Rademakers aangesteld als nieuwe hoofdredacteur van Gazet van Antwerpen. De functie was vacant nadat voormalig hoofdredacteur Luc Van Loon enkele dagen voordien plotseling werd bedankt voor bewezen diensten. ‘We vonden dat het tijd was voor verjonging’, verklaarde algemeen directeur Marc Vangeel van Concentra Media.

Biografieën Vlaamse hoofdredacteursNaar de overzichtspagina met de biografieën van de Vlaamse hoofdredacteurs

Rademakers behaalde een doctoraat filosofie aan de Vrije Universiteit Brussel met een studie over de filosofie van de vrije tijd. Hij begon als freelancejournalist voor Nederlandse bladen en werkte daarna gedurende tien jaar voor Het Belang van Limburg, onder meer als eindredacteur.

Sinds de lancering in 2000 was hij hoofdredacteur van de gratis krant Metro, eveneens een titel van Concentra. ‘Ik heb Metro mee uit de grond gestampt’, zei Rademakers bij zijn overstap naar Gazet van Antwerpen. ‘Ik heb bijgevolg een emotionele band met dat project. Maar soms is het nodig om zulke banden door te knippen als er elders belangrijker werk te doen valt.’

Rademakers stond drie jaar aan het roer van Gazet van Antwerpen. In maart 2007 werd hij bevorderd tot algemeen manager en algemeen hoofdredacteur van Concentra Media, dus zowel van Gazet van Antwerpen als van Het Belang van Limburg. Pascal Kerckhove, voormalig chef van de sportredactie, volgde hem op als hoofdredacteur van de Antwerpse krant.

Op 9 november 2011 besloot Rademakers afscheid te nemen van Concentra om algemeen hoofdredacteur te worden van VRT-Nieuwsdienst. Het betrof een nieuwe functie, die werd gecreërd na de overstap van voormalig hoofdredacteur Liesbet Vrieleman naar VT4 en Vijftv. Na haar vertrek besliste de directie van de VRT om geen vervanger te zoeken, maar de top van de nieuwsdienst te herstructureren. Vrieleman maakte samen met Wim Willems en Kris Hoflack deel uit van een college van gelijkwaardige hoofdredacteurs. Dat leidde vaak tot chaos, interne strubbelingen en misverstanden.

Sandra De Preter, gedelegeerd bestuurder VRT, verdedigde de aanstelling van Rademakers alsvolgt: “Luc kan een ruime ervaring voorleggen op het vlak van media en nieuws, en is bovendien een sterke manager met ervaring in het beheer van een grote mediaportfolio en het leiden van grote nieuwsredacties. In zijn huidige functie is hij verantwoordelijk voor de ontwikkeling en strategie van een brede portfolio van media-activiteiten. Deze uitgebreide ervaring was voor ons doorslaggevend. VRT Nieuws is een groot en complex productiehuis met een zware inhoudelijke verantwoordelijkheid. Luc beantwoordt aan het profiel dat we zochten en zal nu binnen VRT Nieuws een complementair team bouwen dat samen de nieuwsdienst zal leiden.”

Quote: ‘Metro is een krant voor jongeren van 15 tot 45 jaar. De belangrijkste reden van het succes is een redactioneel concept dat helemaal is afgestemd op de behoeften van een duidelijk afgelijnd publiek. Iedereen wordt elke dag overstelpt met informatie. Je kunt daarvan maar een fractie verwerken. Welke informatie je op welk moment en waar haalt, hangt af van veel factoren, die allemaal goed moeten zitten en elkaar moeten versterken: zo krijg je een sterke merknaam, waardoor een emotionele band met dat merk ontstaat en je trouwe lezers creëert. Met enkel nieuws en journalistieke teksten, zonder globaal merkbeleid, red je het niet.’ (bron: Het Belang van Limburg, 7 augustus 2004)