Kruisbestuiven tussen De Ronde en De Ronde van Vlaanderen

15

Afgelopen weekend werd De Ronde Van Vlaanderen gereden. Nick Nuyens mocht met de bloemen naar huis, maar een andere winnaar is zonder twijfel nv De Vijver, de holding die zowel Woestijnvis als Flanders Classics, organisator van de Ronde Van Vlaanderen beheert. Als maker van de televisieserie De Ronde en als organisator van de Ronde Van Vlaanderen zorgde De Vijver voor de perfecte kruisbestuiving. Al is het er dan een met een incestueus randje.

Televisieserie De Ronde vormde de perfect opwarming voor De Ronde van Vlaanderen 2011 (Foto Cindy Trossaert)

Televisieserie De Ronde vormde de perfect opwarming voor De Ronde van Vlaanderen 2011 (Foto Cindy Trossaert)

Het VRT-journaal stond zaterdag uitgebreid stil bij de bijna twintigduizend wielerfanaten die de dag voor de echte wielergoden hun eigenste Ronde Van Vlaanderen kwamen rijden. Het uitje werd georganiseerd door Flanders Classics Cyclo. We kregen een handvol vallende en vloekende fietsers te zien en een organisator die kwam vertellen dat het deze keer allemaal om veiligheid draaide.

Voorbeschouwing

Meer dan een vijfde van het belangrijkste nieuws van de dag ging over de wieleramateurs en over de kansen van Tom Boonen. En ook wel over de vraag die door zowat iedereen van het epitheton ‘onvermijdelijk’ werd voorzien: wie begint er wat tegen Fabian Cancellara? Voor alle duidelijkheid, we spreken over zaterdag, de dag voor de Ronde Van Vlaanderen werd gereden. Het was een voorbeschouwing.

Zondag volgde dan de hoogdag zelve. Op radio, televisie en in de zondagskranten was er geen ontsnappen meer aan. Op maandag werden vele pagina’s vrijgemaakt, niet enkel voor het sportieve luik, maar ook voor het randgebeuren. Zelfs de commentatoren van de Corelio-kranten kropen in hun pen om de lof van ‘Vlaanderens Mooiste’ te zingen. Die wielerkoers schijnt werkelijk niemand onberoerd te laten. ’t Is allemaal zo wonderbaarlijk hoe De Ronde van Vlaanderen ons op sleeptouw neemt dat Japanse kernrampen, Libische oorlogen en zelfs prins Laurent het moeten afleggen bij de zoektocht naar het waarom daarvan. De zoektocht naar het wezen van de Ronde en de Vlaamse volksaard.

Boost

Het is een zoektocht die wat doet denken aan een slang die haar eigen staart begint op te peuzelen. Bij Woestijnvis weten ze precies hoe het werkt: een hype creëen. Bijvoorbeeld door de televisieserie De Ronde uit te zenden in aanloop naar de echte Ronde Van Vlaanderen. Daar wordt dan over geschreven. Niet eens onterecht, want doorgaans weten de programma’s van Woestijnvis te verrassen en te boeien. En mocht Vlaanderen onverhoopt afhaken dan kan er nog altijd een boost gegeven worden. Door de kranten van Corelio, nog steeds voor veertig procent aandeelhouder van Woestijnvis of door Humo, waarvan Woestijnvis bijna de helft van de aandelen in handen heeft.

Helemaal snor zit het op het moment dat media, gemeend en vol goede moed op zoek gaan naar het waarom van de hype die ze zelf hebben gecreëerd. Dan pas is de cirkel rond,  de kruisbestuiving geslaagd en de buit binnen. Wie de zoektocht naar het wezen van de  Ronde en de Vlaamse volksaard ter harte neemt, botst al gauw op centen.