Liefde in tijden van personal branding

2497370097_53ec2d6081_z
Thierry Poutrincourt en Jaromir Hladik? (Foto Josh Hallett)
2497370097_53ec2d6081_z
Thierry Poutrincourt en Jaromir Hladik? (Foto Josh Hallett)

Gent, 22 december 2014

Half elf 's ochtends, onze eerste rendez-vous: Bart V., een blozende, licht kalende twentysomething en ontwikkelaar van DVoid – een stukje software dat, aldus de website, 'een revolutie zal ontketenen op het vlak van de connection of the virtual community.'

TP: Wat kan U ons vertellen over Uw programma?

Bart V.: [gevat] Applicatie. App. Er is een wezenlijk verschil. Maar laat me u zelf een vraag stellen. Waar verwijst het woord ‘DVoid’ naar, volgens u?

JH: [snel] De leegte, het grote nietsthe ultimate negative?

Bart V.: [geestdriftig] Correct. De trendwatchers zijn unaniem: de leegte, de lege boodschap, de void message of VM [uitgesproken als vie-em, nvdr.] , zoals wij het gedoopt hebben, wordt de nieuwe communicatietrend. Het is de logische stap in de reeks: brief, mail, sms, like/share/tweet. Millenials willen vandaag niet zozeer communiceren met hun peers, ze wensen geen communication-met-content, maar zoeken eerder naar connected-ness met hun community. DVoid speelt volledig in op deze trend. Onze app stuurt namelijk om de tien minuten een leeg bericht, een void message, naar alle contacten die de gebruiker heeft gevoid. Een signaal waarmee onze users om de paar minuten laten weten aan de gevoide personen: 'ik ben er nog – ben jij daar ook?'. DVoid zou volgens onze berekeningen de meest tijdsbesparende app worden van de afgelopen jaren. Academisch onderzoek wees namelijk uit dat de gemiddelde Belg zo'n half uur per dag verliest aan het uitwisselen van banale hey-hey-alles-goed-berichtjes. Dit soort verspilling is nu verleden tijd: het enige wat de gebruiker moet doen, is aangeven welke personen je wil voiden, en de app doet de rest. Eenvoudiger kan niet. Een ongekende tijdswinst!

TP: Kan ik ook reageren als iemand mij een void message stuurt?

Bart V.: Natuurlijk. Wanneer twee users elkaar voiden, dan wisselen hun smartphones automatisch VM’s uit met elkaar.'

JH: Zonder tussenkomst van de gebruiker?

Bart V.: [trots] Zonder énige tussenkomst van onze users. De tijdsbesparing, de vrijheid die onze technologie de consument zal bieden is werkelijk… [zoekt naar woorden] revolutionair. Ja, revolutionair. [Na een stilte.] We willen de echte, authentieke connected virtual community creëren, in de ware betekenis van de term, en dit met een minimale inspanning van de user.

TP: Ik geloof dat ik het begrijp, maar wat is precies uw businessmodel? Hoe geraakt uw bedrijfje uit de kosten?

Bart V.: [onverstoord] We zijn natuurlijk nog maar een beginnende startup en draaien momenteel nog geen winst, maar we onderzoeken verschillende pistes. VM’s zouden bijvoorbeeld personalised publicitaire content kunnen bevatten. We voeren al gesprekken met verschillende grote...

Antwerpen, 27 december 2014

Het tweede interview brengt ons naar Antwerpen voor een lunch met twee jonge high potentials (Hipo's) [1] : Wim T. (Hipo 1) en Michiel V. (Hipo 2). Hipo's met een gezonde interesse in het andere geslacht, zo leren we uit het glimlachen naar het barmeisje dat tegen het einde van het interview overgaat in staren. Maar die interesse blijkt ook uit de toepassing die beide heren hebben ontwikkeld, een (en we citeren) 'dating app van de volgende generatie.'

Hipo 1: Beyond Tinder.

Hipo 2: Beyond dating.

Hipo 1: Dating 3.0.

Hipo 2: Dating voor high potentials.

Hipo 1: De dating app voor future leaders, de chosen few met een can do attitude.

Hipo 2: Een app die een revolutie zal veroorzaken in de wereld van online dating.

De app lijkt op het eerste zicht een vrij normaal dating platform. De gebruiker moet dus een reeks standaardvragen (geslacht, leeftijd, scholing, job, interesses...) en een psychologische test invullen. Het nieuwe aan het programma, aldus de Hipo's, is dat ook gegevens worden verzameld over surfgedrag, likes en shares, tweets, de inhoud van emails... Met behulp van complexe algoritmes wordt vervolgens een accuraat persoonlijkheidsprofiel van de gebruiker (“LoveID”) opgesteld. Maar, zo hadden Uw correspondenten het toch begrepen, hierin schuilt niet het grensverleggende aspect van de software. Naast de groep klanten is er immers een 'controlegroep', bestaande uit werknemers van HypoLove.Us (zoals de startup officieel heet), met hun eigen persoonlijk profiel. Een algoritme koppelt elke klant met de persoon uit de 'controlegroep' die het dichtst bij hun profiel aanleunt. Volgens onze Hipo's garandeert HypoLove.Us voor elke gebruiker een minimale match van 95 procent met iemand uit de 'controlegroep'.

Dan, in een volgende fase, worden, via weer een ander algoritme, die de Hipo's ons probeerden uit te leggen, maar waarvan Uw correspondenten enkel bang werden, de personen uit de 'controlegroep' met elkaar gematched, maar nu op basis van 'potentie op een mogelijke (seksuele) relatie [2] .'

Of nog: als klant word je met deze app niet gekoppeld aan een mogelijke partner, waar je na wat gênant over en weer gemail mee kan afspreken, maar aan iemand uit de 'controlegroep' die zo goed mogelijk op jou lijkt. En het is die persoon, die op date gaat met een andere persoon uit de 'controlegroep' waar hij/zij aan wordt gematcht... Of zoiets... Uw correspondenten geven eerlijk toe dat ze inmiddels behoorlijk in de war waren.

TP: [onzeker] Dus...outsourcen?

Hipo 1: Inderdaad. Dating uitbesteed aan professionals. De consultants van de Control-groep zijn allen high potentials met minstens vijf jaar ervaring met online dating, en doorliepen een intensieve periode van in-house training. Door dit waardevolle human capital te combineren met onze unieke algoritmes kunnen we dating solutions op maat bieden voor de young professional die door de harde concurrentie in de global marketplace niet genoeg vrije tijd over heeft om zelf afspraakjes te regelen, laat staan te daten.

JH: Hoe komt de klant te weten hoe de date verlopen is?

Hipo 2: [de blik strak op het barmeisje gericht] Hangt af van de consumer wants and needs. Het basispakket is een schriftelijk verslag. Daarin zijn foto’s van de date inbegrepen, bewerkt door ons team van graphical designers. Bijvoorbeeld om te delen op social media. Maar we bieden ook andere formules aan, zoals een videoreportage.

Hipo 1: Het unique selling point van onze app is natuurlijk dat het de moeilijke beslissing of er een tweede, of een derde, date volgt, overlaat aan onze professionals. De user hoeft zich hier helemaal niets van aan te trekken. Onze consultants leveren een unieke dating experience zonder tussenkomst van de customer. Als onze professionals aanvoelen dat de date niet loopt zoals gewenst, dan komt er geen vervolg.

Hipo 2: [zelfverzekerd] Die kans is uiteraard miniem, gezien onze state-of-the-art matching tools.

Hipo 1: [op dreef] We bieden daarnaast nog extra services aan. Zo kunnen onze customers ook kiezen voor de citytrip-formule. Ons redactieteam zorgt dan voor beeldmateriaal, foto's, verslagen, zodat het lijkt alsof de twee users zelf in Berlijn waren.

Hipo 2: [extatisch] Terwijl ze gewoon aan het werk waren!

Hipo 1: [zelfgenoegzaam] We leveren de volledige twenty-first century dating experience.

'Il n'y a pas de rapport sexuel.' Dat was het enige wat die nacht door de hoofden van Uw correspondenten spookte.

Brussel, 11 januari 2015

We hebben ditmaal afgesproken in een coworking space – een kantoor waar je de koffie moet betalen – een koffiebar met laatkapitalistische pretentie.

Jonas D. en Lieven S., zijn twee heren die een nieuwe app hebben ontwikkeld: BrandFeed. Jonge dertigers, beiden in een T-shirt met het opschrift Digital nomad. En dat het hen menens is met hun status van digitale jager-verzamelaar blijkt uit de bloedserieuze 'ja' als we bij het begroeten opmerken dat zij waarschijnlijk de nomaden zijn die we zoeken.

BrandFeed, zo leggen ze ons uit, is een app die professionals helpt bij het creëren, opvolgen en verzorgen van een personal brand. 'We leveren oplossingen aan een steeds groter wordende groep hoogopgeleiden die van hun persoonlijkheid een consistent merk willen maken,' aldus Lieven.

In zoverre Uw correspondenten begrepen, verzamelt BrandFeed alle likes, tweets, statusupdates en dergelijke van de klant. Vervolgens wordt deze data met behulp van complexe algoritmes verwerkt. Het resultaat is een eerste voorzichtige schets van het persoonlijk ‘merk’ van de klant.

JH: Een personal brand?

Jonas: Juist. Correct. Maar een bètaversie van een personal brand. Na deze eerste stap bevindt de personal brand zich nog maar in zijn foetale fase. De volgende stap is dat we een ontmoeting regelen tussen de klant en zijn personal brand. Omdat de eerste kennismaking soms wat confronterend kan zijn, opteren we er meestal voor om in een vertrouwde omgeving af te spreken, bijvoorbeeld bij de klant thuis. Daar kunnen de klant en zijn brand elkaar in alle rust en sereniteit beter leren kennen.

Lieven: Je zou ervan schrikken hoe slecht mensen zijn in het inschatten van hun eigen brand.

Jonas: Het is al gebeurd dat er harde woorden vielen tijdens deze eerste kennismaking.

Lieven: [enthousiast] Uit de ontmoeting willen we vooral te weten komen of de fetal personal brand, gecreëerd door onze algoritmes, voldoet aan de brand expectations van de klant.

Jonas: Door dit gesprek willen we eigenlijk de consumption audience van de door ons geschapen personal brand afstemmen op het marktsegment dat onze klant wenst aan te boren.

Lieven: Hoe ziet de personal brand zichzelf binnen enkele maanden, jaren? Hoe ziet de klant de toekomst van zijn persoonlijk merk? Wat is hun gezamenlijke visie op wat ze willen bereiken, en met welke middelen?

Jonas: De kernvraag is dus: hoe creëren we op effectieve en efficiënte wijze zo veel mogelijk brand momentum.

JH: Wat gebeurt er met de info uit dit verkennend gesprek?

Jonas: De data worden gebruikt om de algoritmes van Brandfeed aan te passen.

Lieven: Fine-tunen, op basis van recente machine learning techniques.

Jonas: In deze tweede fase voederen, 'feeden' we dus de fetal personal brand met nieuwe informatie. Zo kan de brand rustig uitgroeien tot een stevig volwassen, autonoom merk.

Lieven: Uiteraard blijven we doorheen dit hele groeiproces in contact met onze klant, zodat we kunnen opvolgen of zijn personal brand in de gewenste richting evolueert.

Jonas: Na zo'n twee, drie weken, afhankelijk van hoeveel correcties de klant eist, is de personal brand normaal volgroeid.

TP: Waarvoor kan zo'n personal brand dan concreet gebruikt worden?

Jonas: De personal brand kan bijvoorbeeld als uiterst flexibel personal marketing tool ingezet worden op sociale media: liken, sharen, tweeten, commenten. Het organic peer-to-peer network wordt veel beter bespeeld door de BrandFeed-personal brand, dan onze customers ooit zouden kunnen.

Lieven: Met de laatste testversie van onze app is het zelfs mogelijk een personal brand te ontwikkelen die blogs, columns, opiniestukken en dergelijke kan schrijven.

Jonas: Er zijn al grote namen ingestapt in dit proefproject. Opiniërende hoofdredacteurs. Trendwatchers.

TP: Wie?

Lieven: [samenzweerderig] 32 procent van alle opiniestukken over Charlie Hebdo... [na een stilte] zijn geschreven door personal brands. [1]     TP en JH wijzen er zijdelings op dat een van de voorwaarden die Wim T. en Michiel V. stelden om in te stemmen met dit interview was dat er consequent naar hen verwezen werd als high potentials. [2]     TP en JH wensen niet uit te wijden over hoe eng het is om een barmeisje aanstarende Hipo 2 de woorden seksuele relatie te horen uitspreken.
LEES OOK
Bert Moerman / 16-07-2021

Een vorm van vooruitgang

'Niets is ooit zo slecht dat het voor niets goed is.'
bert moerman
Nadia Nsayi / 30-06-2021

Spijt is niet genoeg

België moet samenwerken met Congolese leiders die hun land willen opbouwen.
de croo in congo
Anton Jäger / 04-06-2021

De Coningskwestie

Wat vertelt de online steun van duizenden Vlamingen over het Vlaanderen van vandaag en gisteren? 
BRUSSELS BOIS DE LA CAMBRE LA BOUM THREE