Met alle Chinezen

21 juli 2011 Tom Lievens
Internetcafé in Shanghai. Twitter en Facebook zijn er voor deze man niet bij. (Foto 2 dogs)
Internetcafé in Shanghai. Twitter en Facebook zijn er voor deze man niet bij. (Foto 2 dogs)
Internetcafé in Shanghai. Twitter en Facebook zijn er voor deze man niet bij. (Foto 2 dogs)
Internetten op café in Shanghai. Twitter en Facebook zijn er voor deze man niet bij. (Foto 2 dogs)

Eén van de zaken die de oude knakkers meteen door hadden was de macht van het internet. Ondanks een slordige 475 miljoen internetgebruikers in China lijkt er voorlopig nog geen Chinese lente- of ander seizoensgebonden revolutie in zicht. De controle op wat er wel en niet gezien of gelezen mag worden, functioneert nagenoeg perfect. Over de Arabische lente kon men in China amper iets lezen op het net. Zo zijn ook Facebook, Twitter en YouTube taboe voor de Chinese internetgebruiker. Er is een Twittersurrogaat, Weibo, dat een slordige 195 miljoen gebruikers telt en ook daar faalt de censuur vooralsnog niet.

Een pak landen stuurt hun prinsen, ministers en zakenlui op handelsmissies om hun vriendschap te betuigen en zich ondertussen te verzekeren van een stuk van de grote economische koek. Als knipmessen buigen deze handelsmissionarissen voor hun Chinese medemens. Recht vooruit kijken is de boodschap, niet links, niet rechts, wat niet weet wat niet deert is de boodschap. Mensenrechten? Censuur? Onze naam is haas, maak u geen zorgen. Wij zijn rechtschapen zakenmensen, wij komen niet om u de les te spellen hoe u uw volk moet behandelen.

Juist daarom is het een moedige en gedurfde zet van Obama om net nu, ondanks een economische ravage in de VS, de Dalai Lama te ontvangen. De oude knakkers snakken woedend naar adem en huppelen verontwaardigd rond in hun ivoren toren. Ik ben benieuwd hoe lang nog vooraleer ook het internet hun uit de handen glipt en we een Chinese revolutie gaan beleven. Het zal via internet moeten gaan want op veel moedige zetten van buitenlandse regeringen hoeft de modale Chinees niet te rekenen.

LEES OOK