Het Arabische succesverhaal dat Israël niet wil laten zien

Jan Walraven
Gaza_port

Regisseur Abu-Assad sleepte ondertussen al twee Oscar-nominaties in de wacht. Met films als Paradise Now en Omar herinnert hij de wereld er niet alleen aan dat Palestijnen onder bezetting leven, maar vooral dat het om gewone mensen gaat. "Mensen die ook films kunnen maken, die lachen en liedjes maken."

Op dat soort verhalen zitten de Israëlische autoriteiten duidelijk niet te wachten, want tijdens het draaien van zijn laatste film The Idol, over de Palestijnse Arab Idol-winnaar Mohammed Assaf, botsten Abu-Assad en zijn crew op alle mogelijke administratieve en fysieke obstakels. Van een acteur die over de beruchte scheidingsmuur moest klimmen tot locaties die op het laatste nippertje verboden werden.

En wanneer Abu-Assad na maanden van onderhandelen uiteindelijk enkele sfeerbeelden mag schieten in Gaza, wordt hij overmand door schaamte. Filmen op plekken waar tientallen mensen zeer recent om het leven zijn gekomen voelde heel erg onkies, hij kon niet langer blijven dan nodig was.

De volledige mini-documentaire is te bekijken bij De Correspondent. De trailer van de film vind je hieronder.

LEES OOK
Jan Walraven / 09-06-2015

“COMBAT PROVEN”: THE BOOMING BUSINESS OF WAR IN ISRAEL

De tijdens de Gaza-oorlogen gefinetunede Israëlische wapens vinden gretig aftrek op de internationale markten.
Screenshot The Intercept