

In een wedstrijd met opdrachtjes vechten de Mechelse bonobo's en de Antwerpse chimpansees uit wie de titel 'Slimste Aap ter Wereld' krijgt. Een klassieke marketingcampagne van de dierentuinen, die alle elementen bevat om aan te slaan: een wedstrijdelement, een BV als peter en meter, een website, wat sociale media en wedstrijdcommentaar door academici. Bovendien valt de wedstrijd in de komkommertijd, waar de concurrentie van ander nieuws niet zo groot is.
En dus volgt de persaandacht vanzelf. Zowel de lancering als elke volgende overwinning van de ene of de andere apensoort levert een artikel of nieuwsitem op. Voor De Standaard was de wedstrijd gisteren – op de corruptiezaak rond Belgacom-topman Bellens na – het belangrijkste nieuwsfeit.
De Zoo van Antwerpen moet je op vlak van marketing niets leren. Meer dan twee jaar hielden ze de pers en het publiek in de ban met berichten over het baby-olifantje Kai Mook. Toen staken ze niet onder stoelen of banken dat het een sterk uitgekiende marketingcampagne was, met meer dan 300.000 nieuwe betalende bezoekers als gevolg.