Quentin Noirfalisse, Cedric Vallet / 25-03-2021 Patiëntgegevens Belgische ziekenhuizen lopen risico op Russisch lek De medische informatie van de Belgen is zonder wettelijk kader toegankelijk voor informatici van een Russische onderaannemer van 3M.
Jan Walraven / 15-12-2020 Vlaamse strijd tegen techreuzen: imiteren om te verliezen In hun gezamenlijke strijd tegen Amerikaanse techreuzen bedienen Vlaamse mediabedrijven zich van dezelfde digitale wapens als hun overzeese tegenstanders.
Jan Walraven / 14-01-2020 'Advertentie-industrie overtreedt systematisch de wet' Elke keer we onze smartphone gebruiken krijgen onbekende bedrijven via mobiele apps persoonlijke informatie over ons in handen. De Noorse Consumentenraad spreekt over het …
Jan Walraven / 07-11-2019 Grote Belgische boetes voor privacyschendingen blijven voorlopig uit Het opleggen van ‘monsterboetes’ was één van de belangrijkste nieuwigheden die de GDPR introduceerde, maar in België en in andere Europese lidstaten oogt de oogst voorlopig mager.
Jan Walraven / 27-06-2019 'Online reclame zorgt voor massale en systematische privacy-inbreuk' Bij de verkoop van online reclameruimte worden persoonsgegevens zonder controle verspreid bij honderden organisaties, in strijd met de Europese privacyregels. Dat klagen privacy…
Matthias Dobbelaere-Welvaert / 14-06-2019 Proximus megaproject gepersonaliseerde reclame: onze privacy kan wachten Met de Belgian Data Alliance willen Belgische mediaspelers concurreren met Amerikaanse reuzen als Google en Facebook. Maar ze nemen die wel als voorbeeld en doen precies hetzelfde…
Ben Caudron / 04-04-2019 Over lezen wat er niet staat In een opiniestuk voor de Washington Post kopte Facebookgoeroe Mark Zuckerberg 'The Internet needs new rules'. Gastauteur Ben Caudron is not amused.
Jan Walraven / 12-03-2019 Nieuws op maat, maar toch slechter geïnformeerd "Met nieuwspersonalisering nemen mediagroepen afstand van hun oorspronkelijke roeping om algemene nieuwsmedia te zijn", vindt Pol Deltour van journalistenvereniging VVJ.
Jan Walraven / 11-03-2019 De krant leest jou Het belangrijkste stuk van 2019 volgens Luc De Cleir. Door gebruikersdata van hun nieuws, vacature- en andere zoekertjessites te combineren en te gebruiken om hun producten te…
Jan Walraven / 29-05-2018 Uw 'nieuwservaring' zal persoonlijk zijn of niet zijn Wilt u online De Standaard of Het Nieuwsblad blijven lezen? Dat kan enkel nog als u ermee instemt dat Mediahuis uw klikgedrag registreert en analyseert.
Jan Walraven / 25-05-2018 GDPR of niet, de datahonger is onstilbaar De GDPR moet onze privacy redden. Maar aan de overweldigende datahonger van alle mogelijke bedrijven komt geen einde.
Jan Walraven / 15-05-2018 Bedrijven geven niet zomaar inzage in onze persoonsgegevens Onderzoekers van de UGent vroegen inzage in hun persoonsgegevens bij 220 bedrijven en organisaties. Bij meer dan de helft vingen ze bot.
Jan Walraven / 14-05-2018 Onzichtbaar en bijzonder lucratief: de Belgische handel in persoonsgegevens Duizenden bedrijven gebruiken klantengegevens om gericht te adverteren via Facebook. Dit wordt mee mogelijk gemaakt door datahandelaren die gegevens hebben over miljoenen mensen…
Redactie Apache, Charlotte Deprez / 09-05-2018 Herbeleef Café Apache #4 • Redt Europa onze privacy? Een debat met Kati Verstrepen, Matthias Dobbelaere en Rob Heyman over privacy. Heeft u het debat gemist? Herbekijk het hier en lees het korte verslag.
Charlotte Deprez, Tine Verschueren / 17-04-2018 Bedrijven willen (ethisch) gehackt worden Bedrijven zetten steeds vaker bonafide hackers in om hun applicaties, online toepassingen en systemen te controleren op kwetsbaarheden.
Jan Walraven / 12-02-2018 Wat als je dokter een app is? Maakt artificiële intelligentie een dokter binnenkort overbodig? Als onze lichaamsfuncties continu worden gemonitord, wat betekent dit voor onze privacy?
Jan Walraven / 07-06-2017 Grootbanken azen op uw digitale identiteit Onder druk van fintech start-ups en internetgiganten proberen Belgische grootbanken zich met identiteitsapp 'itsme' onmisbaar te maken.