Weyts schrapt ondersteuning voor getraumatiseerde vluchtelingenkinderen

 Leestijd: 2 minuten4

Het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB) stopt noodgedwongen met een project voor de begeleiding van honderden getraumatiseerde kinderen met een vluchtverhaal. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) subsidieert het project niet langer. De betrokken CLB-medewerkers kregen daarvan pas bevestiging enkele dagen na het verstrijken van de deadline, nadat ze eerst enkele maanden in het ongewisse werden gelaten over de voortzetting van het project.

Het project ondersteuning en begeleiding van asielkinderen met een traumaproblematiek binnen het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB) startte in januari 2017 en werd gesubsidieerd door toenmalig minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V). Het project kostte jaarlijks 504.000 euro, en dat drie jaar lang.

De teams Ondersteuning Trauma van het CLB konden onder Crevits rekenen op een jaarlijkse voortzetting van het project. Met het aantreden van Ben Weyts (N-VA) als minister van Onderwijs liggen de kaarten echter anders. Het kabinet Weyts bevestigt aan Apache dat het project na drie jaar niet langer ondersteund zal worden.

Het CLB vernam een hele tijd niets van het kabinet Weyts over de verlenging van het project voor getraumatiseerde leerlingen met een vluchtverhaal. “Nochtans hebben wij eind vorig jaar meermaals contact proberen opnemen met het kabinet omdat het project 31 januari op zijn einde liep. Er werd niet op onze vraag gereageerd”, zegt Oost-Vlaams projectmedewerker Gerlind Wissing. De teams Ondersteuning Trauma beslisten daarom zelf om het project los te laten.

Op de vraag waarom de projectmedewerkers zo lang in het ongewisse werden gelaten, geeft het kabinet Weyts geen duidelijk antwoord. De woordvoerder van de minister, Michaël Devoldere, deelt enkel mee dat de mensen achter het project op 4 februari een gesprek hebben gehad met de administratie. Op dat moment hadden de projectmedewerkers al gecommuniceerd over de stopzetting van het project.

Onvoldoende perspectief

Gerlind Wissing (team Trauma en Ondersteuning): ‘We ondersteunden scholen en vluchtelingenkinderen met trauma’s. Als leraars of scholen bezorgdheden hadden, kwamen ze bij ons terecht’

Al op 30 januari lieten de projectmedewerkers in een e-mail aan partnerorganisaties weten dat “het precaire statuut en vooral het gebrek aan communicatie vanuit de overheid” ervoor zorgt dat het werk de teams onvoldoende perspectief biedt, en ze dus het project stopzetten. “Weliswaar met pijn in het hart maar ook met het geloof dat de opgedane kennis en opportuniteit zich verder zal uitdragen.”

Die kennis en expertise werd verzorgd door elf medewerkers en traumapsychologen die werkten vanuit iedere Vlaamse provincie en in Brussel. “We ondersteunden scholen en vluchtelingenkinderen met trauma’s. Als leraars of scholen bezorgdheden hadden, kwamen ze bij ons terecht”, zegt Wissing.

Door middel van vormingen gaven de teams ondersteuning en omkadering over de problematiek. Concreet kon dat gaan over bijvoorbeeld de aanpak van getraumatiseerde kinderen en het werken aan hun herstel. “We probeerden vooral iedereen rond het getraumatiseerde kind te versterken,” zegt Wissing.

Wissing betreurt vooral de manier waarop dit project tot een einde komt. “Dat we niets vernamen over de voortgang en er niet gereageerd werd op onze talrijke e-mails en telefoons, is bijzonder jammer.”

Volgens Wissing werden er honderden kinderen geholpen. “In Oost-Vlaanderen alleen al bereikten we zo’n 330 kinderen en behandelden we een vijftigtal casussen apart.” Volgens Wissing komt er hoe dan ook een einde aan een uniek “gemeenschappelijk verhaal” over de verschillende Vlaamse provincies heen.

‘Doelstelling bereikt’

Kabinet Weyts: ‘Voor medewerkers wordt een oplossing gezocht en er zullen geen naakte ontslagen volgen’

Wissing geeft ook aan dat de organisatie geen negatieve evaluaties kreeg. “We moesten elk jaar een inhoudelijk verslag opmaken. Maandelijks kwamen we op het departement Onderwijs samen en werd de voortgang opgevolgd en richting gegeven. De eerste twee jaar werd het project via het parlement goedgekeurd en daarna behoorde het project rechtstreeks toe aan de portefeuille van de minister.”

De projectmedewerkster zegt nooit klachten te hebben gekregen. “Het lijkt een beleidskeuze te zijn en er zijn nu blijkbaar andere prioriteiten”, zegt ze nog.

Volgens de woordvoerder van Weyts wordt het project stopgezet omdat de doelstellingen zijn bereikt. “Het gaat om een project dat opgestart werd ten tijde van de grote asielcrisis van 2015. Het werd sindsdien al enkele keren verlengd. De Vlaamse Overheid wou via dit project expertise over traumabehandeling verspreiden onder de CLB-medewerkers.”

Dat is volgens het kabinet dus gelukt. Devoldere wijst er op dat vandaag veel meer CLB-medewerkers weten “hoe ze de signalen van trauma’s moeten herkennen en hoe ze hiermee moeten omgaan” en daarmee beschouwt de minister het project als “succesvol en voltooid”.

Voor betrokken medewerkers wordt tot slot een oplossing gezocht en “zullen er geen naakte ontslagen volgen”.

 

Onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) tijdens een bezoek aan het Sint-Jan-Berchmanscollege in Brussel (Foto: © Nicolas Maeterlinck (Belga))

Auteur: Samira Atillah

Samira Atillah werkte in het Genkse jeugdwerk en vervolgens als medewerkster in het Federaal Parlement. In 2018 verscheen van haar ‘Zijn naam was Youssef,’ (Houtekiet-2018). Het boek legt de situatie bloot van vluchtelingen die van Calais naar Engeland trekken.

Haar bijzondere interesse gaat uit naar socio-economische thema’s en migratie. In het verleden schreef ze geregeld opinies voor Vlaamse media over deze onderwerpen.

Word lid

Word jij lid van Apache? Lees direct verder en steun onafhankelijke onderzoeksjournalistiek. Nu al vanaf 6,25 euro per maand.


Ja, ik word lid

Word nu lid van Apache en geniet van deze voordelen:

  • Toegang tot alle ruim 4.000 artikels
  • Deel de artikels gratis met je vrienden
  • Toegang tot alle dossiers en het volledige archief
  • Treed in discussie met journalisten en andere lezers
  • Korting op events en andere journalistieke producten, zoals e-books