S.M.A.K. op slot uit solidariteit met getroffen kunstenaars

 Leestijd: 2 minuten0

Het Gentse Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (S.M.A.K.) is donderdag gesloten uit solidariteit met getroffen kunstenaars. Ook in andere kunsthuizen wordt nagedacht over acties. Snijden in groeimogelijkheden voor talent is ook toekomstkansen ontnemen voor de plekken waar hun werk wordt gepresenteerd.

Wie vandaag het Gentse Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (S.M.A.K.) wil bezoeken, staat voor gesloten deuren. Aan die gesloten deuren hangt informatie uit over het waarom. Reservaties van groepen gaan wel nog door. De actie werd donderdagmorgen bij verrassing aangekondigd in een persbericht dat bewust uit één zin bestond.

“Onze actie is heel eenvoudig, maar ook heel duidelijk”, legt artistiek directeur Philippe Van Cauteren (S.M.A.K.) uit. “Het is ons in de eerste plaats te doen om solidariteit met jonge kunstenaars, omdat we een huis zijn dat hen tentoonstelt en we hopen dat in de toekomst te kunnen blijven doen. Maar ook om aan te duiden dat de besparingen zich vooral binnen de kunstensector situeren. Wij zijn een erfgoedinstelling (waar minder hard bespaard wordt, red.) en het is onverstandig om die twee tegenover elkaar te stellen.”

Ecosysteem

‘Dit is een ecosysteem waar iedereen op elkaar inwerkt. Zeker voor S.M.A.K. is die jonge generatie kunstenaars heel belangrijk’

Van Cauteren benadrukt dat de sector als geheel gevolgen draagt van het bijna halveren van projectsubidies, ondanks de eerder beperkte besparingen bij de huizen zelf. “Dit is een ecosysteem waar iedereen op elkaar inwerkt. Zeker voor S.M.A.K. is die jonge generatie kunstenaars heel belangrijk. Dankzij projecten kunnen ze vaak dingen doen die anders niet mogelijk zijn of die hen naar een andere fase brengen in hun artistiek denken. En dus op lange termijn binnen musea en collecties een plek krijgen.”

De actie gaat niet toevallig door op de dag dat de commissie Cultuur van het Vlaams Parlement over het besparingsvoornemen debatteert. “Er is een beleidsvraagstuk dat door de beleidsmakers moet worden beantwoord en besproken, maar het is wel aan ons om het belang van die middelen aan te tonen. In andere sectoren spreken we over investeren in jonge start-ups of kleine kmo’s. In de kunstensector worden dat subsidies genoemd. Terwijl het in wezen over hetzelfde gaat.”

Bij S.M.A.K. is men niet van plan om het bij die ene actie te laten. “We gaan met de leiding van het museum nadenken wat we verder gaan doen. We willen dat op een rustige en overwogen manier doen en met dezelfde eenvoud als vandaag.”

Publiek

‘De situatie is zeer urgent. Deze beslissing heeft verstrekkende gevolgen. Alle grote kunstenaars zijn met projectsubsidies begonnen’

In Antwerpen zijn voorlopig nog geen acties gepland, maar het Antwerpse Museum van Hedendaagse Kunst (MUHKA) beraadt zich er wel over.

“We hebben niet op heel korte termijn gereageerd, om praktische redenen, maar zijn ons wel degelijk bewust van de situatie”, zegt communicatiemanager Els Verhaegen van het MUHKA. “We hebben begrip voor de reactie van onze collega’s. De situatie is zeer urgent. Deze beslissing heeft verstrekkende gevolgen. Alle grote kunstenaars zijn met projectsubsidies begonnen. Dit is een ideale voedingsbodem om te experimenteren en talent te laten groeien.”

De besparing in cultuurhuizen, die weliswaar beperkter is, zal niet alleen voor kunstenaars, maar ook voor het publiek voelbaar zijn. “Als de presentatieplaatsen ook moeten snoeien in het aanbod, dan wordt er twee keer gesneden in de sector”, zegt Verhaegen.

“De besparingen bij ons zijn misschien wel minder, maar wel nog steeds fors. Wij bekijken nu hoe we de eindjes aan elkaar gaan knopen, want nu in november weten we dat we volgend jaar 250.000 euro moeten besparen. Niemand snijdt graag in het aanbod of de manier waarop bezoekers ontvangen worden. Maar je komt vroeg of laat op een bepaald niveau dat er aan kwaliteit wordt ingeboet, en niemand wil dat”, besluit ze.

Dat erfgoedinstellingen anders moeten besparen dan andere cultuurhuizen, leidt op sommige plekken ook tot spanning over het al dan niet voeren van acties.

 

(Foto: Cristina Pastor)

Auteur: Steven Vanden Bussche

Steven Vanden Bussche studeerde geschiedenis aan de UGent en mag ook lesgeven aan het secundair onderwijs. Sinds 2005 werkt Steven als journalist. Eerst als regiocorrespondent voor Het Laatste Nieuws en de VRT, daarna zeven jaar voor het persagentschap Belga. Sinds augustus 2017 schrijft Steven voltijds voor Apache.

Word lid

Word jij lid van Apache? Lees direct verder en steun onafhankelijke onderzoeksjournalistiek. Nu al vanaf 6,25 euro per maand.


Ja, ik word lid