De krant leest jou

 Leestijd: 13 minuten

2

Grote Vlaamse mediagroepen als Medialaan – De Persgroep en Mediahuis verzamelen steeds meer persoonlijke informatie over miljoenen Vlamingen. Dankzij strategische overnames van sites waar je energieleveranciers kan vergelijken of huizen kan (ver)kopen weten ze ook welke woning, ...

In het kort

Grote Vlaamse mediagroepen als Medialaan – De Persgroep en Mediahuis verzamelen steeds meer persoonlijke informatie over miljoenen Vlamingen. Door gebruikersdata van hun nieuwssites te combineren met die van vacaturesites, zoekertjessites en andere “online services” ontwikkelen Vlaamse mediagroepen zich stilaan tot mini-Googles. Personalisering van reclame en nieuws is het doel, dataverzameling het middel.

Om sterk te staan naast giganten als Facebook en Google proberen Vlaamse mediabedrijven steeds beter te worden met data, en bekampen ze die techreuzen met dezelfde middelen die hen zo reusachtig hebben gemaakt. Facebook en Google beheersen de wereldwijde advertentiemarkt, en om het geld van lokale adverteerders bij Vlaamse media te houden, zetten mediabedrijven dus in op het veel beter benutten van die schat aan data die ze over lezers en surfers verzamelen.

Lees het volledige artikel

Word lid

Leden genieten deze voordelen:

  • Onthulling en duiding
  • Een onafhankelijke redactie
  • 5.000+ artikels
  • Geen advertenties
  • Ruimte voor debat
1 maand€ 9,00
1 jaar€ 80,00
Levenslang€ 2.500

Ontdek alle formules

Word lid

Lees direct verder en steun onafhankelijke onderzoeksjournalistiek. Nu nog aan 6,66 euro per maand.


Ja, ik word lid