Vleeslobby verzet zich tegen ‘veggie vlees’

 Leestijd: 3 minuten2

De Europese vleesindustrie verzet zich met klem tegen vegetarische en veganistische producten die in hun naam verwijzen naar vlees. Via brieven aan Europese commissarissen vragen ze nu dat soort verwijzingen onmogelijk te maken.

De vleesindustrie heeft er genoeg van: ze wil niet dat er nog producten zoals vegetarische kippenblokjes, spekblokjes of filet americain in de winkelrekken liggen. Europese sectorverenigingen stuurden in de voorbije weken twee brieven naar de verantwoordelijke Eurocommissarissen met de vraag dat soort productbenamingen te verbieden. “Zoals u weet zijn er verschillende vegetarische en veganistische producten die hun verkoop halen uit namen die gelinkt zijn aan vlees, diersoorten, vleesbereidingen of –producten”, zo staat in een brief gericht aan Phil Hogan, Europees commissaris voor Landbouw en Landelijke Ontwikkeling, en Vytenis Andriukaitis, Europees commissaris voor Gezondheid & Voedselveiligheid.

‘Namen als ‘melk’ en ‘boter’ kunnen niet gebruikt worden voor soja, omdat ze beschermd zijn. We geloven dat een soortgelijke bescherming ook moet bestaan voor vlees.’

“We geloven dat dit indruist tegen de Europese regelgeving rond duidelijke en ondubbelzinnige consumenteninformatie. Met een recente uitspraak heeft het Europees Hof van Justitie erkend dat namen als ‘melk’ en ‘boter’ niet kunnen gebruikt worden voor soja, omdat ze beschermd zijn. We geloven dat een soortgelijke bescherming ook moet bestaan voor vlees. We vragen dat de Commissie hier werk van maakt.”

 

Vegetarische 'duck' soep, iemand? (foto: (c) Wikimedia - commons)

‘Misleidend voor de consument’

‘Producten als filet americain, schnitzel of salami kunnen onmogelijk vegetarisch zijn. Deze misleiding is in strijd met de Europese wetgeving.’

De brieven gaan uit van sector- en lobbyorganisaties zoals het European Meat Network, de European Agri-cooperatives (Cogeca) en de UECBV en krijgen de steun van Febev, de Federatie Belgisch Vlees. Dat de industrie erop aandringt dat verwijzingen naar vlees verdwijnen, is de logica zelf, zegt Febev-communicatiemedewerker Yannick Hindryckx. “Er zijn twee redenen om deze vraag te stellen aan de Europese commissarissen. Enerzijds is het gebruik ervan misleidend voor de consument. Dat geldt weliswaar niet voor verwijzingen naar de vorm van producten, zoals worst, of schijf maar wel voor benamingen die verwijzen naar productsamenstelling of een specifieke vastgelegde bereiding. Producten als filet americain, schnitzel of salami kunnen onmogelijk vegetarisch zijn. Deze misleiding is in strijd met de Europese wetgeving. Daarnaast holt het gebruik van die benamingen de waarde van het originele product uit.”

‘Ik vind het lachwekkend dat de consument daardoor zou misleid worden. Er staat duidelijk bij dat het om een vegetarisch product gaat en het ligt in de winkel ook op een aparte plaats, zodat verwarring niet mogelijk is.’

Onder andere het Belgische bedrijf Damhert dreigt door de oproep geraakt te worden: het brengt Veggie Vleessalade, Vegan Hamburger, Groentenschnitzel, Veggie Kipcurry en nog meer producten op de markt die verwijzen naar vlees of vleesbereidingen. Greet Remen, ceo van het bedrijf, vindt dat de vleesindustrie spijkers op laag water zoekt. “De discussie woedde een paar jaar geleden al in Duitsland, waar een stevige vleeslobby is. Daar mag je Frankfurter Worst en schnitzel niet zomaar meer gebruiken. Tot mijn verbazing wordt het nu ook op Europees niveau gespeeld. Ik wist dat niet. Ik vind het lachwekkend dat de consument daardoor zou misleid worden. Er staat duidelijk bij dat het om een vegetarisch product gaat en het ligt in de winkel ook op een aparte plaats, zodat verwarring niet mogelijk is. Je hebt ook snoep dat spek heet, gaan ze dat dan ook verbieden?”

Concurrentie

De discussie mag ze dan al flauw en onnozel vinden, het veranderen van de namen zou geen geringe impact hebben op haar bedrijf en op de verkoop van vegetarische producten, zegt ze. “Namen als hamburger, vleessalade, worst, … klinken heel vertrouwd. Ze zorgen ervoor dat consumenten makkelijker naar een vegetarisch alternatief grijpen. Dat is niet alleen voor ons belangrijk, maar ook voor de samenleving. Wij hebben niets tegen de vleesindustrie, we hebben diversiteit in voeding nodig. Maar ik heb het gevoel dat zij ons steeds meer als concurrent gaan zien, zeker nu er recent allerlei schandalen naar boven zijn gekomen. Ik hoop dat de Europese Commissie zich met andere, meer belangrijke dingen bezighoudt, zoals de transparantie van de voedselketen. Daar is nog werk aan de winkel.”

In België is er nog geen vraag gekomen om de naam van vegetarische of veganistische producten te veranderen, maar in Nederland is dat intussen wel gebeurd. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft producent de Vegetarische Slager opdracht gegeven een groot aantal van zijn productnamen te veranderen, nadat er een klacht kwam van een consument. Volgens de NVWA zijn productaanduidingen als Visvrije tonijn, Kipstuckjes, Gehacktbal en Gerookte speckjes verwarrend en misleidend, wat in strijd is met de wet. In de Nederlandse pers heeft Niko Koffeman, mede-oprichter van de Vegetarische Slager heeft het over ‘politiek gemotiveerde’ actie waar de vleeslobby achter zit. Hij wijst erop dat andere Nederlandse producenten soortgelijke benamingen gebruiken, maar niet aangesproken worden. De autoriteit verdedigt zich met de mededeling dat ze over andere producten geen klachten ontving. Als er een boete volgt, gaat het bedrijf in beroep, liet het al weten.

Uiteindelijk moet de Vegetarisch Slager de etiketten op haar producten niet aanpassen, maar enkel die op de website.

Auteur: Dominique Soenens

Journalist gespecialiseerd in economische en socio-economische onderwerpen. Ook gebeten door technologie en privacy. Werkte voor Vacature Magazine en De Morgen en daarvoor als freelance journalist. In mei verscheen zijn boek ‘Lobbying in de Wetstraat’ bij uitgeverij EPO.

Word nu lid van Apache en geniet van deze voordelen:

  • Toegang tot alle ruim 4.000 artikels
  • Deel de artikels gratis met je vrienden
  • Toegang tot alle dossiers en het volledige archief
  • Treed in discussie met journalisten en andere lezers
  • Korting op events en andere journalistieke producten, zoals e-books