Oude media, nieuwe media en de vijfde macht

9 oktober 2012 Redactie Apache
Inju
(Foto Inju)
Inju
(Foto Inju)

'De media hebben een gigantisch probleem. Geen hond gelooft ze nog. Mochten ze buiten komen, ze zouden het zelf vaststellen.' Als Bart De Wever het met die uitspraak aan de vooravond van de zomer bij het rechte eind had, dan lijkt er toch wel iets heel merkwaardig aan de hand. Want als 'de media' een gigantisch geloofwaardigheidsprobleem hebben, waarom lezen, kijken en luisteren veel mensen er dan nog steeds naar? Waarom laten ze zich gewillig naar de slachtbank van zoveel ongeloofwaardigheid leiden? Waarom zijn ze tevreden met wat gesmoord protest in de reactiemodules van de nieuwssites?

Mediaparticipatie

Zonder mediagebruikers hebben media geen enkele zin. Dat impliceert dat mediagebruikers wel degelijk een cruciale en potentieel machtige stem hebben in het mediadebat. Alleen horen we die kritische stem vandaag nauwelijks. Dat lijkt ook logisch want het zijn net 'de media' die er de klankkast van zouden moeten zijn.

Of is die redenering helemaal naast de kwestie? Misschien schat 'de media' de eigen afmetingen op de kaart gewoon veel te hoog in. Misschien zijn de 'oude mediagebruikers' al lang bij bosjes vertrokken en woedt het debat al lang elders. Zijn we immers niet allemaal nieuws aan het consumeren via Facebook en Twitter? Zou het kunnen dat 'de vijfde macht' zich vandaag al volop roert, alleen niet in de oude media, maar via nieuwe en sociale media?

Op dat soort vragen hopen we donderdag 25 oktober een antwoord te krijgen. Onder meer van Ivan De Vadder die met 'De Vragende Partij' probeert de kijker/kiezer een stem te geven in het verkiezingsdebat. Hoe doe je dat de stem van kijkers laten weerklinken? Moet je daar als 'oud medium' nieuwe media voor gebruiken? Staan oud en nieuw tegenover elkaar of kunnen ze elkaar net dienstig zijn?

Lezerscoöperatie

Als lezerscoöperatie wil Apache de lezers maximaal betrekken: Apache is van de lezer/aandeelhouder. Maar gaan we daarin ver genoeg? In de Verenigde Staten en in het Verenigd Koninkrijk bestaan lezerscoöperaties die een stap verder gaan en de lezers zelf ook de inhoud laten leveren: burgerjournalistiek heet dat dan. Daar is wat voor te zegen, maar er is ook heel wat te zeggen voor de meerwaarde van professionele journalistiek.

Hoe ver moeten/kunnen lezers, kijkers en luisteraars gaan in het aansturen van de inhoud en de vorm van een medium? Staan 'oude media' daar vandaag voor open of is het gewoon al veel te laat en heeft de mediagebruiker zijn macht al lang elders doen gelden?

Wanneer? Donderdag 25 oktober, van 20u30 tot 22u00.

Waar? De IJsfabriek, Lange Leemstraat 372, Antwerpen (vlak bij Berchem station).

Reserveren? Toegang gratis, wel reserveren wegens beperkt aantal plaatsen via redactie@apache.be.

Op Facebook maken we een ‘event’ aan. Deel het gerust met vrienden en kennissen

LEES OOK
Redactie Apache / 27-04-2012

Nieuwe media: vloek of zegen voor buitenlandberichtgeving?

Samen met MO* organiseert Apache op 10 mei een debatavond over de ingewikkelde relatie tussen nieuwe media en buitenlandberichtgeving. Op het Journaal zien we YouTube filmpjes uit…
Naamloos