Over zin en onzin van politieke peilingen, steekproeven allerhande en polls op krantenwebsites is al behoorlijk wat inkt gevloeid. Een ding hebben ze gemeen: er wordt op geklikt en ze worden gelezen.
Afgelopen zondag pakte deredactie.be uit met een bericht waarin een antwoord wordt geformuleerd op de vraag of je 'als inwoner bij de gemeente terecht kan met je vragen'. Krijg je snel antwoord en ben je geholpen met het antwoord? Dat zijn de vragen waar deredactie.be een antwoord op zocht. In het artikel wordt het als volgt geformuleerd:
Gemeenten pakken er graag mee uit: ze zijn het bestuursniveau dat het dichtst bij de burger staat. Maar hoe dicht precies? Deredactie.be wilde weten hoe goed burgers die met vragen zitten, geholpen worden door de gemeente. We namen de proef op de som. Het is soms moeilijk om uit te maken wie je het beste aanspreekt met je vragen, dus besloten we onze vraag rechtstreeks aan de burgemeesters te stellen. De burgemeesters van 17 Vlaamse en Brusselse gemeenten kregen een mailtje in hun bus met de vraag naar de mogelijkheden om een serviceflat te bekomen in hun gemeente.
Het resultaat, zo vernemen we, heet 'positief te zijn':
Van meer dan 70% van de gemeenten kregen we binnen de twee weken een duidelijk antwoord. In de helft van de gevallen was dat zelfs binnen de twee dagen.
Onderaan het bericht krijgen we in 'de proef op de som' meer uitleg over de werkwijze:
De gemeenten werden via steekproeftrekking gekozen. Uit de alfabetische lijst van de 328 Vlaamse en Brusselse gemeenten pikten we telkens de 20e gemeente eruit. Met die systematische steekproef kwamen we tot een mooi staal van 17 gemeenten.
Een legitieme vraag is het wel, of de gemeenten echt zo dicht bij hun bevolking staan, maar of we dankzij deze 'systematische steekproef' en het 'mooie staal' echt iets meer weten?