Innovatiecentrum Mix dreigt speeltje oude media te worden

20 maart 2012 Bram Souffreau
Ingrid Lieten geeft de mediasector een duwtje in de rug met het Media Innovatie Centrum Mix (Foto Danny Gys / Reporters)
Ingrid Lieten (Foto Danny Gys / Reporters)
Ingrid Lieten geeft de mediasector een duwtje in de rug met het Media Innovatie Centrum Mix (Foto Danny Gys / Reporters)
Ingrid Lieten geeft de mediasector een duwtje in de rug met het Media Innovatie Centrum Mix (Foto Danny Gys / Reporters)

Christian Van Thillo was op de opening van Mix keynote speaker. De grote baas van De Persgroep sprong met zijn mediagroepen als een van de laatste én met elders bewezen kennis op de internettrein. Van Thillo is ook een rasechte krantenman. Terwijl om zich heen het wereldwijde web de mediabusiness veranderde, investeerde hij in een peperdure drukpers in Lokeren. Blijkbaar zijn het de juiste troeven om een Media Innovatie Centrum te openen.

Onvindbaar

De speech van Van Thillo is via officiële kanalen onvindbaar. Een vraagje bij Mix levert een verrassend antwoord op: "Moet checken of we die mogen publiceren". Deze ingesteldheid verraadt dat Van Thillo of het Mix de troeven van de 'nieuwe media' niet snappen. Het web is een uitstekend platform om een keynote speech een tweede leven te laten leiden en het debat verder aan te zwengelen. De mondige burger hunkert ook naar die ruwe materie. En dan merk ik nog niet op dat jouw en mijn belastinggeld in dit centrum wordt gepompt. Van Thillo is een begenadigd spreker en heeft waarschijnlijk voldoende aan een paar woordjes op een kaartje, maar een transcriptie is toch geen onoverkomelijk iets?

Geen uitgeschreven speech dus van de Belgische krantenpaus. Maar de berichten op de sociale netwerken beloven weinig goeds. Vanuit een egelpositie zou Van Thillo de innovatie bekeken hebben. De komst van Google is doodjammer, mediagroepen ondergaan de innovatie van de technologiebedrijven, aggregators profiteren van het werk van de oude media, respect voor auteursrechten is onbestaande en de lezer zal -willen of niet- uiteindelijk moeten betalen. Hij zou wel toegegeven hebben dat de media de voorbije tien jaar kansen hebben laten liggen.

4,5 miljoen euro

Mix krijgt van de Vlaamse overheid per jaar 640.000 euro werkingsmiddelen. Dit jaar mag Mix al 4,5 miljoen euro uitdelen aan innovatieve mediaprojecten.

Mix krijgt van de Vlaamse overheid per jaar 640.000 euro werkingsmiddelen en heeft werkzekerheid voor vier jaar. Dit jaar mag Mix al 4,5 miljoen euro uitdelen aan innovatieve mediaprojecten. De directeur van Mix is Martijn Bal. Hij heeft zijn strepen verdiend als hoofd nieuwe media bij de Vlaamse Media Maatschappij (VTM en 2BE). Bal bouwde er nieuwe digitale televisiekanalen uit, ontwikkelde de rode knop en werkte iWatch uit.

Het innovatiecentrum heeft de voorbije maanden bij een aantal mediagroepen gepolst naar hun interesses. Het Mix schuift in het persbericht twee naar naar voren:

  • Het meten van digitale consumptie
  • Beeld krijgen van individueel klantengedrag

Enerzijds willen de mediagroepen weten hoe mensen gebruik maken van televisie, smartphone, tablet of pc omdat "een meetbaar en aantoonbaar consumptiegedrag in directe relatie staat tot de te realiseren reclame inkomsten". Daarnaast willen de Vlaamse media ook een beeld krijgen van het klantengedrag zodat ze hun diensten en inhoud kunnen personaliseren. "In een context waarin bedrijven zoals Apple en Google zichzelf meer en meer als centrale spil in die klantenrelatie positioneren, is het voor de Vlaamse mediaspelers essentieel om ook zelf hierin te investeren", dixit het Mix.

Commerciële media

Hoewel de expertise uit het afgesloten VRT Medialab naar het Mix wordt getransfereerd, lijken deze voorbeelden op het lijf van de commerciële media geschreven. In de slides (.pdf) van Bal staan nog andere sleutelwoorden centraal: productietools (automatische archivering, multimedia), digitale producten (second screen applications, reactiemanagement) en gelukkig ook journalistieke tools (datajournalistiek, de journalist-ondernemer).

Roularta communiceerde vandaag al haar wens voor het Mix: een gemeenschappelijk betaalsysteem voor online nieuws, zoals vandaag al bestaat in Slovenië en Slowakije. Het vergemakkelijken en goedkoper maken van internetbetalingen kan inderdaad een deugd zijn voor de sector, maar een megalomaan project als een gezamenlijk platform voor webbetalingen houdt het grote risico in dat kleinere spelers worden uitgesloten en de markt zo wordt afgesloten van creatieve en innovatieve mediabedrijven. Voor de huidige spelers een droomscenario, maar of daarvoor belastinggeld gebruikt moet worden, is maar zeer de vraag.

Martijn Bal raakt niet verder dan een slide met de logo's van de 'usual suspects'

Minister Lieten vraagt (.pdf) het Mix overigens om over de grenzen van de oude media heen te kijken en ook de hand te reiken naar game-ontwikkelaars, telecombedrijven en internet start-ups. Maar Bal's presentatie raakt niet verder dan een slide met de logo's van de usual suspects: de grote mediagroepen Roularta, Corelio, De Persgroep, Concentra, Sanoma en de VRT, de regionale zenders, de knipseldienst Mediargus, de Lessius Hogeschool, het multinationaal marktonderzoeksbureau MediaXim, softwarebouwer Limecraft en de microbetaaldiensten Paycento en Playlane. Het Fonds Pascal Decroos is de vreemde eend in de bijt.

Weinig transparant

Hoe het Mix zal werken, is koffiedik kijken. De website is zeer summier. Het Mix hoort in het rijtje van het Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie (IWT), het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek (FWO) en het Interdisciplinair Instituut voor Breedband Technologie (IBBT); stuk voor stuk instellingen waar menig kleine ondernemer de tanden op heeft stuk gebeten. Ondanks de grote inspanningen om kleine ondernemingen aan te trekken en te faciliteren, blijven die instellingen toch vooral een graaipot voor netwerk-supermannen en de grote bedrijven. Firma's die meestal elk jaar winstcijfers neerschrijven en toch op de overheid rekenen om in innovatie te investeren.

Minister Lieten geeft in haar speech het voorbeeld van Storify van de Belgische ondernemer Xavier Damman. Ze haalt Storify aan als voorbeeld voor de empowerment van de journalist en een belangrijke media-innovatie van de afgelopen jaaren. Maar zal het Mix in staat zijn om 'een Storify' af te leveren? Durft het innovatiecentrum de fail fast, fail often-werkwijze aan en daar uit te leren. Thomas Edison moest immers 9.000 experimenten uitvoeren voordat hij het licht zag. Of legt het Mix al zijn eieren in een aantal monsterprojecten die vooral de oude media ten goede komen?

Dit artikel kwam tot stand met steun van de Vlaamse overheid
LEES OOK