

Dat het verdoken aanprijzen van producten op televisie schering en inslag is, hoeft geen betoog. En zoals bij alle volksverlakkerij krijgt het kind een mooie naam -product placement in dit geval- en is het legaal. Dergelijke praktijken zijn geen nieuws meer maar dagelijkse kost.
Wat niet alledaags is mag ik hopen, is dat een programma dat over een welbepaald product gaat, bier in dit geval, opteert voor betaaltelevisie. U had hoogstwaarschijnlijk al in het snotje dat het hier om Tournée Générale gaat. Het olijke duo Jean Blaute en Ray Cokes huppelen lustig keuvelend lukraak een brouwerij binnen en doen zich daar tegoed aan het gerstenat. Niets is minder waar. Sputnik TV laat hen alleen vrolijk opdraven als daar harde valuta tegenover staan. Zonder geld komt U er niet in, klaar.
“Weet ik niets van.” verklaart Jean Blaute. Dat zal wel zo zijn. Wie ben ik om aan zijn woorden te twijfelen.
Waar ik evenmin aan twijfel is dat de uitleg van Sputnik TV ingestudeerd was: “Product placement. Daar is niets mis mee. Op het scherm komt een bolletje met de letters PP duidelijk in beeld aan het begin en einde van het programma.”
Dit is geen product placement. Tournée Generale is een 35 minuten durende reclamespot.
Beste Sputnik TV, mag ik U gelukwensen met een mooi, vlot en aangenaam programma? Alleen voel ik me bedrogen, zoals in een huwelijk waar een van de partners vreemdging. U hebt mij op sublieme wijze bij mijn pietje gehad, en laat ik daar nu net niet tegen kunnen. Dit is geen product placement. Tournée Generale is een 35 minuten durende reclamespot.
Voor diegenen die nog daar nog niet van overtuigd zijn, vervang bier door wagens en gebruik uw fantasie:
Jean Blaute: Vinnig wagentje deze X Ray Cokes: Yep, really nice, comfortable seats has this X Jean Blaute: En de remmen zijn ook dik in orde. Ray Cokes: I like as well the dashboard, very nice design. Good work of those X guys.
Dit 35 minuten lang tegen betaling is pure reclame. Niets anders