Nederlandse kranten kopen met Belgisch belastinggeld: de sequel

 Leestijd: 2 minuten1

Als het bod van Mediahuis op De Telegraaf Media wordt aanvaard, dan wordt na de Vlaamse ook de Nederlandse krantenmarkt een duopolie. Ondanks een hernieuwde waarschuwing voor verregaande mediaconcentratie. En met dank aan uw belastinggeld.

De Nederlandse zakenkrant Financieele Dagblad pakte gisteren uit met het nieuws dat de Belgische mediagroep Mediahuis het Nederlandse De Telegraaf Media wil overnemen. Gebeurt dat, dan verdelen Mediahuis en De Persgroep straks niet enkel de Vlaamse mediamarkt onder elkaar maar ook het overgrote deel van de Nederlandse.

(Beeld: Wikimedia Commons)

(Beeld: Wikimedia Commons)

Telegraaf

Volgens het Financieele Dagblad is Mediahuis bereid om bijna een kwart miljard euro op tafel te leggen. De belangrijkste aandeelhouder van de Nederlandse mediagroep, de familie Van Puijenbroek, zou positief staan tegenover het overnamebod en door een betaling in aandelen mede-eigenaar worden van Mediahuis. De aandelenhandel van het beursgenoteerde De Telegraaf Media werd woensdag, kort na de middag stilgelegd.

Met de overname van De Telegraaf Media wordt de Belgische overname van de Nederlandse krantenmarkt compleet. De Persgroep, die in België onder meer De Morgen en Het Laatste Nieuws bezit, kocht eerder in Nederland al Het Parool, Trouw, De Volkskrant en Algemeen Dagblad. Vorig jaar nam De Persgroep ook indirect Wegener over waardoor ook een aantal lokale kranten onder de vlag van De Persgroep vaart.

Mediahuis dat na de opslokking van Concentra in België naast De Standaard en Het Nieuwsblad ook Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg uitgeeft, kocht in Nederland eerder al NRC Handelsblad en De Limburger, en werd zo de derde krantengroep bij onze Noorderburen. Met De Telegraaf Media zou Mediahuis nu de tweede speler opslokken en samen met De Persgroep de nagenoeg volledige Nederlandse krantenmarkt controleren.

Volgens van der Snoeck is er sprake van oneerlijke concurrentie tussen Belgische en Nederlandse uitgevers. Belgische mediabedrijven genieten sinds jaar en dag van een royale distributiesteun.

Belgisch belastinggeld

De synergieën tussen de verschillende Belgische en Nederlandse titels zorgen voor flinke kostenbesparingen, maar het antwoord op de vraag hoe het komt dat Belgische mediabedrijven nu al enkele jaren op overnametocht zijn in Nederland, ligt elders.

Het Financieele Dagblad verwijst naar een uitspraak van Geert-Jan van der Snoeck, de man die intussen ruim twee jaar aan het hoofd staat van De Telegraaf Media. Volgens van der Snoeck is er sprake van oneerlijke concurrentie tussen Belgische en Nederlandse uitgevers. Belgische mediabedrijven genieten immers sinds jaar en dag van een royale distributiesteun via Bpost: voor de komende jaren – tot 2020 – heeft de federale regering alvast 850 miljoen euro aan distributiesteun voor De Persgroep en Mediahuis toegezegd en in een met de uitgevers en Bpost ondertekend contract gegoten. Apache probeerde eerder al om inzage te krijgen in het contract dat de besteding van toch wel een aanzienlijke hoeveelheid belastinggeld regelt, maar botste daarbij op een muur van geheimhouding.

De opmerking van de topman van De Telegraaf Media sluit alleszins naadloos aan bij een artikel dat Apache vorig jaar schreef: De echte subsidieslurpers van Vlaanderen. Daarin werd een overzicht gemaakt van de miljarden euro’s aan indirecte overheidssteun die de voorbije decennia naar de Belgische mediabedrijven stroomde. Geld dat in belangrijke mate bij de aandeelhouders terechtkwam, maar dat ook de overnames op de Nederlandse krantenmarkt mogelijk maakte.

Een neveneffect van de nakende overname zou zijn dat na Vlaanderen ook Nederland een de facto duopolie op de krantenmarkt kent. Bovendien zijn er ook synergieën tussen de krantentitels aan beide kanten van de landsgrens. Uitgerekend deze week waarschuwde de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) in haar jaarrapport nog voor de gevaren van een doorgedreven mediaconcentratie voor een zichzelf respecterende democratie.

Auteur: Tom Cochez

Licentiaat criminologie. Werkte van 1997 tot 2008 voor De Morgen. Hij volgde er vooral gezondheidszorg, sociale zaken en milieu en verdiepte zich in de politieke partijen Vlaams Belang en Groen. In 2008 koos hij ervoor om opnieuw op freelance basis te werken onder meer ook voor Knack en Humo. Een jaar later stond hij mee aan de wieg van De Werktitel, het latere Apache.be. Vandaag werkt hij als redacteur en coördinator.