Laten we 15 miljard de lucht in vliegen?

 Leestijd: 2 minuten2

Het debat over de vervanging van de F-16’s krijgt nu ook een andere wending. Naast de vraag of de minister en het parlement door het achterhouden van rapporten werden bedrogen, komen nu ook de meest essentiële vragen naar voor: vliegen die dingen wel behoorlijk?

Voldoen de F-35’s aan de gevraagde vereisten? Zijn ze veilig? Indien de achtergehouden informatie daarover gaat, wordt het nog penibeler: dan vliegt er 15 miljard in de lucht.

Rapport

Dr. Gilmore, directeur van de dienst operationele test en evaluatie in het Pentagon verlaat het departement van landsverdediging met een rapport van 62 bladzijden over de gebreken van de F-35: “F-35 has 276 deficiencies and counting, unfit for combat operations”.

Bovendien komt er geen eind aan de ontdekte tekortkomingen: “Deficiencies continue to be discovered at a rate of about 20 per month”.

De voornaamste eigenschap die bepalend is voor de voorkeur van dit toestel op zijn concurrenten wordt ook onderuit gehaald: “Much more testing is needed to assess the cybersecurity structure of the air vehicle and supporting logistics infrastructure system”.

Pogingen om die tests achterwege te laten worden door het rapport weggeschreven: “Rushing the tests means shifting the risks onto operational testing, follow-on modernization, and to the pilots intended to fly the planes into combat”.

Hoe en wanneer die test dan wel moeten gebeuren, is zelfs niet geweten: “The F-35 program office has no plan to adequately fix and verify hundreds of these deficiencies using flight testing within its currently planned schedule and resources”.

f-35 jsf joint strike fighter

Een F-35 A Lightning II Joint Strike Fighter van de Amerikaanse luchtmacht (Foto: U.S. Air Force © Master Sgt. John R. Nimmo, Sr.)

De gebreken gaan ook niet alleen over de technische snufjes maar zelfs over structurele fouten: “In addition to software trouble, the jet is plagued by structural problems. For example, the connection between the vertical tail and the airframe is wearing out much faster than expected, while arresting hooks are fraying after only one use. Engine nacelles are overheating under certain flight tests, horizontal tail continues to suffer heat damage”.

Onze luchtmacht zal bij aankoop van deze dingen ook de aanwervingsvoorwaarden van de piloten moeten herzien: “Tests of the pilot escape system showed a risk of serious neck injury or death for pilots weighing less than 136 pounds (61 kg), who remain restricted from flying the F-35.”

Achtergehouden

Wanneer we een stofzuiger kopen, raadplegen we het internet voor de beste koop en lezen we commentaren van gebruikers. Voor een investering van 15 miljard hoeft dat niet

Wat hierboven te lezen staat, is geen door Wikileaks gelekte, geclassificeerde, informatie maar de inhoud van een officieel rapport van het Pentagon, het Amerikaanse ministerie van Defensie.

Het volstaat even te surfen om het te kunnen raadplegen. Deed de minister of een van zijn kabinetsleden dat dan niet? En hebben de generaals en de kolonels dit evenmin gezien, of vergaten zij het gewoonweg te rapporteren?

Wanneer we een stofzuiger kopen, raadplegen we het internet voor de beste koop en lezen we commentaren van gebruikers. Voor een investering van 15 miljard hoeft dat niet, of toch?

Als je het voorgaande leest, is de geheimdoenerij over de interne onderzoeken bijkomstig. John Crombez noemde het ”brol” en hij heeft gelijk: dossier afsluiten en herbeginnen.

Misschien kan de minister dan doen wat wij allemaal doen wanneer wij een andere wagen kopen, en de goede raad van Dr. Gilmore volgen. Zoals hij met de F-16 vloog kan hij ook even met de F-35 meevliegen vooraleer er 15 miljard voor uit te geven. Fly before you buy!

  Dit is een gastbijdrage. Een Apache-lezer levert met dit stuk een bijdrage aan het maatschappelijk debat. De auteur schrijft in eigen naam en is verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst.

Auteur: Walter De Smedt

Is gewezen raadslid van Comité I en Comité P