De Probleem Groep

DPG Media, de grootste mediagroep van de Benelux, staat voor enorme uitdagingen. Een draconische herstructurering en een nieuw (digitaal) toekomstplan moeten het tij keren en de toekomst veilig stellen.

De groei van de groep komt vooral van overnames en subsidies, maar de opbrengst uit de activiteiten loopt fors terug. DPG Media is niet ‘future proof’ zoals het heet in dure managerstaal.

Uit tientallen interne verslagen die Apache kon inkijken komt DPG Media naar voor als De Probleem Groep. De zekerheden van vroeger gelden niet meer en de concurrentie van internationale spelers als Facebook en Google is moordend. De advertentiemarkt voor televisie en print is ingestort en op digitale markt is DPG Media voorlopig nog een dwerg.

Om de bijna verlieslatende televisie-afdeling te redden moet er een ‘Vlaamse Netflix‘ komen, maar daarvoor heeft DPG Media de steun van de openbare omroep nodig. De kranten en weekbladen zijn in vrije val en overleven alleen door duurdere abonnementen. Ook hier doorkruist VRT de digitale strategie van DPG Media.

Na een vernietigende audit maakte topman Christian Van Thillo tabula rasa bij VTM. Ondertussen zocht en vond hij de steun van de Vlaamse Regering om VRT te temmen. Met het ontslag van Paul Lembrechts liggen de kaarten nu beter dan ooit.