Hoe de CrossOver-minicomputers ons onderzoek vooruit helpen

Redactie Apache
6 april 2022

De CrossOver-minicomputers zijn ingeplugd

De minicomputers CrossOver zijn aangesloten bij hun gastgezinnen in Vlaanderen, Wallonië en Brussel. De minicomputers moeten ons helpen om de algoritmes van diverse sociale media in kaart te brengen en te analyseren.

Gedurende vijftien maanden zullen deze apparaatjes data verzamelen over de berichten die Belgische sociale mediagebruikers te zien krijgen. Concreet zal de computer webpagina's openen, de getoonde gegevens verzamelen, de data opslaan en analyseren, en dit zonder toegang te hebben tot de surfgegevens van hun gastheer of gastvrouw.

Aldus hebben de CrossOver minicomputers een thuis gevonden bij een tiental particulieren in België. Waarom die spreiding? Omdat we eventuele regionale verschillen in vergaarde gegevens willen achterhalen. Op die manier beschikken wij en onze partners over meer volledige en nauwkeurige gegevens.

Je kan overigens zelf ook grasduinen in de data van de minicomputers. 

Ontvang voortaan de desinformatie-nieuwsbrief

Op apache.be/nieuwsbrief kan je je inschrijven om updates, over ons onderzoek naar algoritmes van sociale media en zoekmachines en hoe ze desinformatie verspreiden, per mail te ontvangen.

24 maart 2022

Online speelt Sammy solo

Op YouTube is het account van staatssecretaris voor Asiel en Migratie Sammy Mahdi (CD&V) het meest aanbevolen kanaal gerelateerd aan #PlekVrij en de Franstalige evenknie #PlaceDispo. De staatssecretaris is bovendien de enige politicus in de top 24 van de onderzoeksresultaten gekoppeld aan het zoekwoord Plekvrij. Bij andere zoekacties verbonden aan de opvang van Oekraïense oorlogsvluchtelingen geeft geen enkele politicus thuis op YouTube.  

Op Twitter en Facebook zien we gelijkaardige resultaten. In beide landsdelen wordt de campagne niet door de Wetstraat getrokken. In de topresultaten staat bijvoorbeeld geen enkele Facebookpagina van een regeringslid.

Lokale mandatarissen van de CD&V spannen evenmin de kroon op vlak van bereik inzake de campagne voor vluchtelingen. Een kleine uitzondering zien we evenwel bij de Aalterse burgemeester Pieter De Crem, die begin deze week met zijn Facebookpagina heel even een plek wist te veroveren bij de 25 berichten met de meeste interacties over #PlekVrij.

Lokale steunpagina’s en -groepen met allerhande hulpacties en inzamelinitiatieven brengen #PlekVrij dan weer wel stevig onder de aandacht. Gevolgd door Het Nieuwsblad en Het Laatste Nieuws die met hun regionale berichtgeving met stip bovenaan staan in de top van aanbevolen media in Google News. Artikels met titels als Al 10 gezinnen in Oudenburg meldden plek vrij te hebben voor Oekraïense vluchtelingen’ en Limburgers vangen Oekraïense vluchtelingen op: “Normaal wonen we met twee, nu met tien” zijn schering en inslag op de regionale bladzijden.  

Kortom, op sociale media staat Sammy Mahdi zo goed als alleen in zijn solidariteitsactie voor Oekraïners. De campagne gooit online geen hoge ogen, lokale politieke steun loopt op kousenvoeten, maar wel met de fanfare van de regionale edities van Het Nieuwsblad en Het Laatste Nieuws pontificaal voorop.

Hind Fraihi

24 maart 2022

Oekraïense vrouwen blijven in trek op Google

In Google-zoekopdrachten naar informatie over Oekraïne blijft de zoekterm ‘vrouwen’ populair een maand na de Russische inval. Met miljarden zoekopdrachten weet Google vaak te voorspellen waar de gebruiker naar op zoek is. De aanvullingen van Google Suggest worden automatisch gegenereerd op basis van de meest voorkomende zoekopdrachten. Bij de specifieke zoekterm Oekraïne scheert de term ‘vrouwen’ nu al weken hoge toppen. Op 14 maart stond ‘vrouwen’ zelfs in de top 5 van de zoekactiviteiten naar Oekraïne.

De Russische invasie die op 24 februari begon leidde tot een grote interesse voor Oekraïense vrouwen op Google, met hoge pieken in de eerste week na het uitbreken van de oorlog. Deze week boette de zoekterm ‘vrouwen’ in aan populariteit, met weliswaar nog een plaats in de top 10. Op kop staan zoektermen gerelateerd aan ‘oorlog’, ‘kaart’ en ‘taal’.

Hind Fraihi

Dit artikel is een gevolg van onze deelname aan CrossOver, een project dat algoritmes van sociale media analyseert op zoek naar desinformatie.