De diefstal van de eeuw

 Leestijd: 1 minuut1

De persoonlijke data die bedrijven als Google en Facebook op grote schaal over ons doen en laten verzamelen, analyseren en verkopen, worden ingezet om te beïnvloeden wat we doen, wat we kopen en zelfs op wie we stemmen. Maar Google en Facebook zijn nog maar het topje van de ijsberg, de hele economie is in de ban van het datakapitalisme, terwijl onze privacy de dupe is. Hoe de beïnvloeding werkt, toon ik met een voorpublicatie uit mijn boek De diefstal van de eeuw aan.

Dossier
Het boek is deels gebaseerd op het onderzoek dat ik de voorbije maanden en jaren voerde voor Apache. Het volledige dossier vind je via deze link.

We worden online op gigantische en ongeziene schaal in de gaten gehouden. Het internet van vandaag staat barstensvol tracking cookies en andere bekende en minder bekende technieken die ons klik- en surfgedrag monitoren en opslaan.

Daar stopt het niet. Uit die enorme voorraad persoonlijke data wordt vervolgens nieuwe zeer persoonlijke informatie gepuurd. Op basis van Facebook-likes, kliks, of Google-zoekopdrachten worden we geprofileerd en in categorieën ondergebracht. Ons klikgedrag verraadt onze voorkeuren en persoonlijkheid. Er worden voorspellingen gemaakt over ons koop- en ander gedrag. En met die profielen gaan bedrijven vervolgens aan de slag om producten, diensten en advertenties op onze maat te snijden.

Dit systeem, waarbij onze persoonlijke data verzameld en geanalyseerd worden zodat we nog beter beïnvloed kunnen worden in de hoop meer te kunnen verkopen of langer onze aandacht te krijgen, is wat de invloedrijke Amerikaanse onderzoeker Shoshana Zuboff ‘surveillance capitalism’ noemt. En het is overal.

Het uiterst succesvolle voorbeeld dat eerst Google, en later Facebook stelden, met steeds beter gepersonaliseerde diensten en reclames, vindt ingang in de hele economie. Van grootbanken en supermarkten tot de Vlaamse nieuwsmedia, elk bedrijf ontdekt onze persoonlijke data en de personalisering die het mogelijk maakt. Dat heeft niet enkel gevolgen voor onze privacy, maar potentieel ook voor onze democratie. Kijk maar naar Cambridge Analytica en andere verkiezingscampagnes die van deze technieken gebruik maken.

En de beïnvloeding werkt. Met onderstaande voorpublicatie licht ik een tipje van de sluier:

Het boek

‘De diefstal van de eeuw’ verschijnt bij Van Halewyck en is te koop via hun webshop.

Auteur: Jan Walraven

Jan Walraven schrijft sinds april 2015 voor Apache. Zijn boek, ‘De diefstal van de eeuw’, over privacy en de tentakels van technologie, is sinds 10 september te koop. Hij tweet af en toe als @jnwlrvn.

Word lid

Lees direct verder en steun onafhankelijke onderzoeksjournalistiek. Nu nog aan 6,66 euro per maand.


Ja, ik word lid

Word nu lid van Apache en geniet van deze voordelen:

  • Toegang tot alle ruim 4.000 artikels
  • Deel de artikels gratis met je vrienden
  • Toegang tot alle dossiers en het volledige archief
  • Treed in discussie met journalisten en andere lezers
  • Korting op events en andere journalistieke producten, zoals e-books