Uw ‘nieuwservaring’ zal persoonlijk zijn of niet zijn

 Leestijd: 4 minuten

1

Te nemen of te laten. Zo gaan verschillende bedrijven nog steeds om met dataverzameling. Naast Facebook en Google, forceert ook Mediahuis zijn gebruikers om in te stemmen met tracking en profilering. Doen ze dat niet, dan ...

In het kort

Niet enkel Google en Facebook ‘forceren’ onze toestemming om persoonlijke gegevens te verwerken, ook Mediahuis laat zijn lezers weinig keuze. Stemmen gebruikers niet in met tracking en profilering, dan kunnen ze geen artikels meer lezen. En dat geldt zelfs voor betalende lezers. Ook zij moeten de tracking en profilering aanvaarden willen ze online nog artikels blijven lezen.

“Deze ‘forced consent’ is absoluut voor discussie vatbaar”, meent Jef Ausloos, privacy-onderzoeker aan de KU Leuven. “In principe zou een gebruiker de optie moeten krijgen om niet getrackt te worden.”

Dat is ook de stelling van privacyjurist Matthias Dobbelaere-Welvaert. “Wat Mediahuis doet, is niet in lijn met de GDPR”, meent hij. “Toestemming moet vrij, specifiek en geïnformeerd zijn. In dit geval zijn enkel de twee laatste voorwaarden vervuld. Gebruikers moeten het recht hebben om te kunnen weigeren.”

Lees het volledige artikel

Word lid

Leden genieten deze voordelen:

  • Onthulling en duiding
  • Een onafhankelijke redactie
  • 5.000+ artikels
  • Geen advertenties
  • Ruimte voor debat
1 maand€ 9,00
1 jaar€ 80,00
Levenslang€ 2.500

Ontdek alle formules

Word lid

Lees direct verder en steun onafhankelijke onderzoeksjournalistiek. Nu nog aan 6,66 euro per maand.


Ja, ik word lid