GDPR of niet, de datahonger is onstilbaar

 Leestijd: 4 minuten

2

GDPR. Ondertussen zowat het meest gehate vierletterwoord van 2018. De nieuwe Europese privacyregels hebben voorlopig vooral gezorgd voor een stortvloed aan mails, meldingen en ongeruste KMO’s. Maar aan de overweldigende datahonger van alle mogelijke bedrijven, met ...

In het kort

GDPR. Ondertussen zowat het meest gehate vierletterwoord van 2018. De nieuwe Europese privacyregels hebben voorlopig vooral gezorgd voor een stortvloed aan mails en meldingen en ongeruste KMO’s. Maar aan de overweldigende macht van technologiegiganten als Google en Facebook komt er geen einde.

Het verzamelen van persoonlijke gegevens gaat gewoon door. Net als het analyseren van die gegevens, het profileren van gebruikers op basis van die gegevens en het ‘verkopen’ van die profielen aan geïnteresseerde adverteerders. Daarvoor moeten we enkel op ‘akkoord’ klikken.

Daar knelt het schoentje. Want de GDPR reguleert niet enkel de datamarkt, door deze wetgeving bevestigt de EU eveneens dat er zoiets bestaat als een markt voor persoonlijke data. Dat er dus zoiets bestaat als de verhandelbare mens. En dat er met die menselijke gegevens ook grof geld verdiend kan worden door een heel kleine groep mensen, hoofdzakelijk gevestigd in Silicon Valley.

Lees het volledige artikel

Word lid

Leden genieten deze voordelen:

  • Onthulling en duiding
  • Een onafhankelijke redactie
  • 5.000+ artikels
  • Geen advertenties
  • Ruimte voor debat
1 maand€ 9,00
1 jaar€ 80,00
Levenslang€ 2.500

Ontdek alle formules

Word lid

Lees direct verder en steun onafhankelijke onderzoeksjournalistiek. Nu nog aan 6,66 euro per maand.


Ja, ik word lid