Alweer schadeclaim tegen Apache

 Leestijd: 2 minuten4

De Fondation Populaire, de private stichting achter de eurosceptische en populistische Parti Populaire van Mischaël Modrikamen eist 25.000 euro schadevergoeding van twee journalisten van Apache. Ook EU-parlementslid Bart Staes (Groen) wordt gedaagd. Hij veroordeelde op Apache het misbruik van Europees subsidiegeld.

De raadsheer die de Parti Populaire daarvoor bijstaat is Omar Souidi. Hij treedt ook op als advocaat van Joeri Dillen, de ex-kabinetschef van Bart De Wever in de zaak rond Land Invest Group. Samen met Walter Damen is Souidi ook advocaat van Erik Van der Paal. Hij diende twee weken terug nog een strafklacht in tegen Apache omdat we in het kader van dossier ‘de favoriete bouwpromotor van Bart De Wever‘ een filmpje online zetten waarop te zien is hoe de opmerkelijke genodigden voor zijn verjaardagsfeest in sterrenrestaurant ’t Fornuis arriveerden.

Omar Souidi (screenshot De Afspraak)

Omar Souidi (screenshot De Afspraak)

Lot

Eind oktober organiseerde de Parti Populaire een persconferentie. Daarop kondigde voorzitter Mischaël Modrikamen een rechtszaak aan tegen twee journalisten van Apache – Tom Cochez en Thomas Van de Putte – en tegen EU-parlementslid Bart Staes (Groen).

Aan de basis van de met veel bombarie aangekondigde klacht ligt een reeks onthullingen op onze  site. Daarbij werden onregelmatigheden met het gebruik van Europees geld aan de kaak gesteld. De Europese eurokritische partij en de bijhorende stichting, respectievelijk ADDE (Alliance for Direct Democracy in Europe) en IDDE (Institute for Direct Democracy in Europe) staan daarin centraal

Binnen die partij en stichting speelden UKIP, de Britse eurokritische partij van Nigel Farage en de Parti Populaire de eerste viool.

Het artikel ‘Europees project van Nigel Farage en Modrikamen is niet meer‘ geeft een goed overzicht van hoe de berichtgeving op Apache leidde tot een Europees onderzoek en vervolgens tot de beslissing van Europa om de subsidies die op ongeoorloofde wijze werden gebruikt, terug te vorderen.

Het schrappen van een deel van de voorfinanciering voor het komend werkjaar bezegelde uiteindelijk het lot van de eurosceptische Europese partij.

Op 8 november werden er in het kader van de onregelmatigheden met het gebruik van Europees geld huiszoekingen uitgevoerd op de zetel van de Parti Populaire en bij Modrikamen thuis.

De berichtgeving op Apache leidde tot een Europees onderzoek en vervolgens tot de beslissing van Europa om de subsidies die op ongeoorloofde wijze werden gebruikt, terug te vorderen

Gerichte campagne

Omwille van onze berichtgeving vordert de Parti Populaire nu effectief twee journalisten en een EU-parlementslid.

Dat onze berichtgeving – die overigens internationaal weerklank vond in bijvoorbeeld The Guardian, NRC en Politico –  aan de basis ligt van het financiële einde van de eurosceptici partij, is best mogelijk. Het geeft aan hoe onthullingen, ook al komen ze van een klein medium dat voluit de kaart van onderzoeksjournalistiek trekt, soms grote (financiële) gevolgen kunnen hebben.

De feiten die aan de basis liggen van onze berichtgeving worden in de dagvaarding op geen enkel moment gecontesteerd. Dat kan ook moeilijk, want alles is van a tot z gedocumenteerd.

De zestien pagina’s tellende dagvaarding bestaat voor het overgrote deel uit knip- en plakwerk van de artikels die Apache publiceerde. Evenwel zonder aan te geven wat er fout aan zou zijn.

Intimidatie

Die aanpak is herkenbaar. In de zaak die Soudi namens Joeri Dillen indiende tegen Apache wordt op exact dezelfde manier gewerkt. Bovendien kopieert de advocaat passages uit de klacht van Joeri Dillen in de klacht van de Parti Populaire.

De vierde klacht in nauwelijks een jaar tijd versterkt het beeld dat er een bewuste campagne wordt gevoerd met als doel Apache definitief het zwijgen op te leggen.

Ook al maken we ons geen zorgen over de inhoud van onze artikels, de opeenvolgende rechtszaken vreten tijd en energie van een kleine redactie. Net dat lijkt de bedoeling.

 

Auteur: Redactie Apache

Apache is gegroeid uit de blog De Werktitel, de eerste Vlaamse professionele blog geschreven door professionele journalisten. De Werktitel zag op 14 oktober 2009 het levenslicht, Apache nam op 24 februari 2010 zijn plaats in. Maar het werk startte al in het voorjaar van 2009. Toen staken enkele Vlaamse journalisten de koppen bij elkaar en beslisten zich in een avontuur te storten. Omdat degelijke, ongebonden journalistiek nodig is.