Het verdwenen belastinggeld achter Media ID

 Leestijd: 3 minuten

5

Een kort berichtje in De Tijd en een parlementaire vraag aan bevoegd minister Sven Gatz. Meer was er de voorbije weken niet te doen rond het einde van Media ID. De stille dood van een project waar de Vlaamse overheid de voorbije jaren bijna 2,7 miljoen euro belastinggeld in pompte, staat in schril contrast met de bombarie waarmee het project indertijd werd aangekondigd.

Media ID zou de horizon voor online nieuwsgaring in Vlaanderen verleggen. Het zou het paradepaardje worden van het Vlaamse media-innovatiebeleid. Bijna 2,7 miljoen euro belastinggeld later blijft van die belofte geen spaander heel. Waar het geld naartoe is? Daarover wordt liever niet gepraat.
Mislukt
“Deze grotere operatie is niet geslaagd. We zouden ook kunnen stellen dat ze is mislukt.” Het antwoord van minister van Media Sven Gatz (Open VLD) op een parlementaire vraag van Karin Brouwers (CD&V) twee weken terug klonk nogal droog. Maar het antwoord van de mediaminister markeert wel het eindpunt van een prestigeproject waar van meet af aan vragen bij werden gesteld. Hebben we echt nood aan één login waarmee gebruikers op verschillende Vlaamse nieuwssites terechtkunnen en moeten we om zo’n Media ID te maken echt 2,7 miljoen euro belastinggeld investeren?

Dit artikel is enkel toegankelijk voor leden