‘NMBS is niet klaar voor liberalisering personenvervoer’

 Leestijd: 3 minuten

2

De NMBS is momenteel niet voldoende gewapend voor de liberalisering van het personenvervoer in 2023, ondanks een forse stijging van het aantal passagiers. Dat concluderen economen van de Universiteit van Luik in een nieuwe studie. In vergelijking met spoorwegmaatschappijen in onder meer Nederland, Oostenrijk en Denemarken is de NMBS enorm afhankelijk van overheidsmiddelen, maar laat vooral de kwaliteit van de dienstverlening en de productiviteit bij de NMBS te wensen over. “Om te overleven binnen een concurrentiële omgeving is een stijging van de productiviteit absoluut noodzakelijk,” stellen de onderzoekers.

In 2023 wordt, in navolging van het goederenvervoer en het internationaal personenvervoer, in de hele Europese Unie ook het nationale personenvervoer geliberaliseerd. De Belgische overheid kan hiervoor kiezen uit twee pistes. Ofwel komt er concurrentie tussen verschillende spoorwegmaatschappijen op het volledige Belgische spoornet, ofwel sluit de overheid een langetermijncontract af met een van de concurrerende spoorwegmaatschappijen op basis van een openbare aanbesteding.

De Nacht van Apache

Dit artikel is enkel toegankelijk voor abonnees