‘Protesteer tegen invasieve privacyinstellingen Telenet’

 Leestijd: 2 minuten6

Telenet gaat op basis van het kijk- en surfgedrag van zijn klanten gepersonaliseerde reclame tonen. Bij zowel de privacycommissie als staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer (Open Vld) valt de beslissing niet in goede aarde. “Van de ene dag op de andere activeert Telenet vrij invasieve privacyinstellingen voor al z’n klanten, zonder dat die klanten daarmee moeten instemmen. Dat kan niet,” vindt computerwetenschapper Jeroen Baert (KU Leuven), die tegelijk oproept tot protest. “Dit zet de deur op een kier voor veel minder prettige dingen.”

Telenet past zijn privacycinstellingen aan om klanten onder meer gepersonaliseerde reclame te kunnen tonen. Om dat te doen zal het bedrijf automatisch, en zonder expliciete toestemming, het kijkgedrag van zijn reeds bestaande klanten gebruiken. Klanten die dat niet willen, moeten zelf hun privacyinstellingen aanpassen.

Baert: “Voor de diensten van Telenet betaal je al een zeer hoge prijs. Dan verwacht ik niet dat ze hun klanten zoiets lappen”

De privacycommissie is allesbehalve te spreken over deze zogenaamde ‘opt-outinstelling’. “Er zou moeten gewerkt worden met een toestemming die voldoet aan de voorwaarden van de Privacywet: met andere woorden moet de toestemming vrij, specifiek, ondubbelzinnig en op informatie berusten”, stelt de commissie in een persbericht.

Ook staatssecretaris De Backer (Open Vld) hekelt de plannen, maar zegt er voorlopig weinig aan te kunnen doen. De Europese wetgeving die dit soort praktijken tegen moet houden, moet nog in Belgische wetgeving worden omgezet.

Screenshot website Telenet

Screenshot website Telenet

Betalen met privacy

“Telenet zegt dat het een mail verstuurde naar alle klanten om hen te informeren, maar die is zodanig opgesteld dat het om een extra, gratis dienst lijkt te gaan. Zeer sluw,” vindt computerwetenschapper Baert.

Bedrijven als Google en Facebook analyseren gebruikersdata al om reclame te personaliseren, maar dat zijn gratis diensten. “Die betaal je eigenlijk met je privacy. Voor de diensten van Telenet betaal je al een zeer hoge prijs. Dan verwacht ik niet dat ze hun klanten zoiets lappen,” stelt Baert, die eraan toevoegt dat je nu al extra moet betalen om via VPN-verbinding veilig en zonder getraceerd te worden, te kunnen surfen.

“Telenet zwaait wel met extraatjes en voordelen voor klanten die hun surf- en kijkgedrag wel willen laten analyseren, maar eigenlijk zouden die mensen een korting moeten krijgen. De adverteerders staan volgens Telenet aan te schuiven, dus het zal hen wel iets opbrengen.”

Algemeen

Baert raadt klanten aan om hun privacyinstelling te veranderen van ‘Persoonlijk’ naar ‘Algemeen’. ‘Persoonlijk’ is de standaardinstelling die Telenet toelaat om verkeersgegevens en TV-voorkeuren te gebruiken. De instelling ‘Algemeen’ is de minst invasieve voor de privacy. Al is het volgens hem nog steeds mogelijk dat Telenet wel persoonlijke data verzameld, zonder die te gebruiken.

Het bedrijf werkt ook samen met Bisnode, een bedrijf dat handelt in persoonsgegevens, en andere dergelijke bedrijven, die aan de hand van cookies informatie verzamelen over algemene ‘surftendenzen’. Die zijn niet te linken aan een individu, maar dat zou volgens hem in de toekomst wel kunnen gebeuren.

Telenet-klanten mogen dit niet zomaar laten passeren, vindt hij. “Ze moeten duidelijk laten blijken dat dit niet ok is. Voor velen lijkt het een louter technische discussie. En het feit dat je minder reclame voor kattenvoer zal zien, klinkt voor sommigen misschien positief, maar dit opent de deur naar veel minder aangename zaken,” waarschuwt Baert.

UPDATE

Om jouw privacy-instellingen te veranderen, kan je deze korte handleiding volgen:

Stap 1: Surf naar mijn.telenet.be, meld je aan en selecteer in het linkermenu ‘Mijn privacy-instellingen’

Stap 2: De privacy-instelling staat standaard ingesteld op ‘Persoonlijk’, klik onderaan op ‘Bekijk of wijzig instelling’ om deze te veranderen

Stap 3: Selecteer de instelling ‘Algemeen’

Stap 4: Klik op ‘Nieuwe instelling opslaan’ om de instelling ‘Algemeen’ te activeren

 

Auteur: Jan Walraven

Jan Walraven studeerde af als master journalistiek (2010) en master internationale politiek (2012) aan de universiteit van Gent. Sinds april 2015 schrijft hij voor Apache. Eerder in 2015 bracht hij als freelancer verslag uit van de Israëlische verkiezingen en in 2014 werkte hij als reporter in de Palestijnse gebieden. Hij tweet af en toe als @jnwlrvn.

Word nu lid van Apache en geniet van deze voordelen:

  • Toegang tot alle ruim 4.000 artikels
  • Deel de artikels gratis met je vrienden
  • Toegang tot alle dossiers en het volledige archief
  • Treed in discussie met journalisten en andere lezers
  • Korting op events en andere journalistieke producten, zoals e-books