De mediamacht van Bart De Wever (1): de harde cijfers

 Leestijd: 5 minuten

7

Is er iemand die de vaderlandse pers beter bespeelt dan Bart De Wever? Apache verzamelde harde cijfers over zijn aanwezigheid in Vlaamse kranten in de periode van 2009 tot 2015 en kraakte het medialogaritme achter de burgemeester van Antwerpen. Vandaag in deel 1: hoe Bart De Wever kwaliteitskranten inruilde voor populaire titels en De Persgroep boven Mediahuis verkoos.

Ooit was Bart De Wever een gewone politicus. Als partijvoorzitter van het toen nog kleine partijtje N-VA was het krabben om de media te halen. Samen met de groei van N-VA en een doortocht bij De Slimste Mens veranderde echter alles: de ster van De Wever rees. Hij groeide uit tot de belangrijkste politieke speler van Vlaanderen. Eerst binnen de Wetstraatstolp, maar al snel ook ver daarbuiten. De Vlaming lustte pap van zijn droge zelfrelativerende humor, van frituur ’t Draakske en van zijn provocatief politiek betoog.
Oppositie
Met die combinatie van politieke troeven slaagde De Wever erin iets te doen wat geen enkele Vlaamse politicus hem ooit voordeed. Stemmenkampioenen als Verhofstadt, Stevaert of Leterme zagen hun aantrekkingskracht samen met hun (uitvoerende) macht afkalven, maar De Wever weet zich tot op vandaag schijnbaar moeiteloos staande te houden. Met succes meet hij zich de rol van underdog aan. En dat is bijzonder. Hij is namelijk burgemeester van Antwerpen, voorzitter van de grootste partij die Vlaanderen deze eeuw al heeft gezien en op zowel Vlaams als federaal niveau is N-VA de leidende partij aan de macht. Toch lijkt het voor de buitenwereld alsof Bart De Wever op z’n minst met één been stevig in de oppositie staat. Voor veel Vlamingen is hij tot op vandaag de enige die durft te zeggen waar het op staat.

Dit artikel is enkel toegankelijk voor leden