Het eeuwige rijexamen

Chris Van Camp
CHRIS VAN CAMP
CHRIS VAN CAMP

Laat je toch geen dreun als voordeel verkopen! Of dacht je dat het gedetailleerde logboek van je rijgedrag nooit tegen jou gebruikt zou worden wanneer je straks een schadegeval aangeeft?

Verzekeraars Baloise en Corona Direct lokken hun "klanten" alvast in de val door ze te verlekkeren met een lagere verzekeringspremie. Ethias speelt ook met het idee. Samen zijn de drie maatschappijen goed voor een zesde van alle verzekerde voertuigen in ons land. Hoe lang denk je dat het duurt vooraleer de zwarte doos wettelijk verplicht wordt? Ik weet niet of jij je bewust bent van de afwijking die je rijstijl na wat decennia op de baan met de rijschoolnorm vertoont. Net zoals je na een wandeling van pakweg een paar straten je winst kan uittellen in ontweken Gas-boetes, is wellicht de analyse van je rijgedrag een shortcut naar het intrekken van je rijbewijs. Niet de verlaagde premie, maar de toeslag en de strafpunten zullen de norm zijn.

Veilig

Uiteraard wordt de kaart van de veiligheid getrokken. De stok achter de deur zou moeten leiden tot minder ongelukken. Alsof de zwarte doos in vrachtwagens dit positieve effect heeft gehad. Maar goed, de luitjes van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid kirren alvast van enthousiasme. Zij geloven in registratie en het geven van feedback. Ik denk niet dat Baloise het overweegt om rij-instructeurs als coaches in te zetten. Wie niets uit een fikse verhoging leert, zal niet leren. Erger, wat we tot nu toe als franchise en eigen risico kennen, zal verbleken bij de verantwoordelijkheid die ons nu in de schoenen geschoven wordt. De minste fout zal ertoe leiden dat we er alleen voor staan, met grote financiële rampen voor "dader en slachtoffer" tot gevolg.

Ik ga er graag vanuit dat ik je de stressvolle situatie niet moet schetsen waarbij je co-piloot je rijgedrag becommentarieert. Het gevoel op de vingers gekeken te worden, kan ernstige aanslagen op je gezond verstand en reactievermogen plegen. Wat moet dat niet worden onder het toeziend oog van de verzekeraar? Rem je tijdig? Hoe zit het met je snelheid, op welk baanvak ga je, rits je wel? Gebruik jij je richtingaanwijzers, je "pinkers" wel? Toeter jij? Of geef je bij file van die officieuze remsignalen? Let je wel op, oen?

De verzekeraars willen de gegevens op naam maar liefst vijf jaar bijhouden. Niet alleen de registratie van remmen en gas geven, maar uiteraard ook van alle afgelegde trajecten

De deur voor het eeuwige rijexamen en het rijbewijs met punten staat wijd open. Roep maar dat het een goede zaak zou zijn. Voor talloze ongelukkigen die aan een of andere vorm van faalangst lijden, is het dat niet. Voor hun tegenliggers evenmin.

Privacy

En dan hebben we het nog niet over het failliet van onze privacy. De verzekeraars willen de gegevens op naam maar liefst vijf jaar bijhouden. Niet alleen de registratie van remmen en gas geven, maar uiteraard ook van alle afgelegde trajecten. Wat jij je niet meer herinnert, zal je verzekeraar wel even opzoeken. En uiteraard heb je er het gissen naar met wie deze informatie zal gedeeld worden. Maar wie zegt dat jij, de verzekeringnemer, ook daadwerkelijk achter het stuur zat? Probleempje, of toch niet? Dit euvel kan simpelweg opgelost worden met de persoonsgebonden polis: ieder voor zich. En mooi meer winst voor de verzekeraar. Wie wil rijden moet zich registreren en in de boordcomputer inloggen. Zo weet men ook nog eens met wie je de auto deelt.

Meer argumenten om deze evolutie een halt toe te roepen, moet je toch niet hebben? Moest het werkelijk om preventie en veiligheid gaan, dan sprak men toch de autoconstructeurs aan? Dan zorgde men er om te beginnen voor dat alle bumpers verplicht op dezelfde hoogte zaten. Nog nooit een bedenking bij gemaakt? Dan denk je aan snelheidsbegrenzers. Als je een gunstig effect op rijgedrag en vooral op de interactie tussen bestuurders wil, dan maak je die bestuurder zichtbaarder in plaats van ze te verpakken in steeds grotere en meer grimmige machines. Een meer transparante zone vooraan hoeft niet aan stevigheid in te boeten. Maar nee, autoconstructeurs hebben zo hun eigen problemen, die worden verder gerust gelaten. De gebruiker is een veel gewilligere prooi.

LEES OOK
Bert Moerman / 16-07-2021

Een vorm van vooruitgang

'Niets is ooit zo slecht dat het voor niets goed is.'
bert moerman
Nadia Nsayi / 30-06-2021

Spijt is niet genoeg

België moet samenwerken met Congolese leiders die hun land willen opbouwen.
de croo in congo
Anton Jäger / 04-06-2021

De Coningskwestie

Wat vertelt de online steun van duizenden Vlamingen over het Vlaanderen van vandaag en gisteren? 
BRUSSELS BOIS DE LA CAMBRE LA BOUM THREE