En toch geeft geen enkele partij zoveel geld uit aan reclame en propaganda. In 2012 besteedde het VB daar liefst 5,4 miljoen euro aan. Bijna een miljoen meer dan de N-VA die bij de laatste federale verkiezingen meer dan dubbel zo groot werd als het VB, en tweeënhalve keer meer dan een partij van vergelijkbare grote orde als Open Vld.
De drukorders voor al die folders en boekjes gaan nagenoeg integraal naar de Londerzeelse Drukkerij Verspecht. De samenwerking met de Dienst Grafische Opmaak van het Vlaams Belang (DTP) draait daarbij op volle toeren.
Maar waarom werd ook promomateriaal van de failliete voetbalclub Beerschot gelayout op het partijhoofdkwartier van het VB? Of het boek van een voormalig Nederlands minister? Of folders van bevriende buitenlandse politieke partijen? Waarom was Filip Dewinter, samen met de baas van Drukkerij Verspecht tot voor kort vaste klant in de loges van Beerschot? Waarom laat Dewinter zich sowieso in met gesjeesde zakenlui waarvan sommigen veroordeeld zijn voor fraude? Waarom bijvoorbeeld pompte de steenrijke aannemer en immoman Walter Verbraecken - nota bene de nonkel van Bart De Wever - jarenlang geld in de partij van Dewinter? Hoe komt het dat de echte sterke man van het Vlaams Belang drie manifest onbekwame secretaresses in dienst heeft? En waarom klopte Gerolf Annemans ten einde raad aan bij zijn partij voor een renteloze lening uit de partijkas?
Twee jaar lang ging Tom Cochez voor Apache op zoek naar het hoe en het waarom van de opmerkelijke relatie tussen het Vlaams Belang, haar kopstukken en geld. Tientallen gesprekken met mensen die vaak al van in de catacombentijd bij de partij zijn betrokken, die in het hart van de partij stonden of nog altijd staan en met hun eigen ogen dingen zagen gebeuren, hangen niet alleen een ontluisterend verhaal op over de geldmachine achter het Vlaams Belang, ze doen ook één vraag rijzen: waarom betaalt de partij systematisch veel te veel geld aan bevriende drukkerijen, aan bedrijven van sponsors of aan firma's van haar eigen partijmedewerkers?
Apache legde het Vlaams Belang elf concrete vragen voor waarin alle elementen die in de reeks worden aangeraakt uitgebreid aan bod komen. De concrete vragen komen telkens onder het bijhorend artikel van de reeks. De partij wenste niet in te gaan op de vragen en stuurde ons onderstaande algemene reactie:
Vandaag deel 1: Eigen drukkerij eerst