
"Ik was een beetje van mijn melk, toen ik in deze krant op zaterdag 1 augustus van dit jaar het interview las met de familieleden van Yasmine." Dat schreef sterreporter Marnix Peeters zaterdag in zijn krant, Het Laatste Nieuws.
Wie dacht dat hij van zijn melk was omdat zijn krant zich op die eerste augustus heeft bezondigd aan een van de wreedaardigste karaktermoorden in de Vlaamse mediageschiedenis, stond op het verkeerde been. Peeters was van zijn apropos omdat hij "het jammer vond dat er zoveel bitterheid in die woorden van die mensen zat". Met andere woorden: niet Het Laatste Nieuws, maar "die mensen" hebben zich schuldig gemaakt aan de karaktermoord.
Geen argument
Dat die mensen, de nabestaanden van Yasmine, net hun geliefde dochter hebben verloren en nog volop in een rouwproces zitten, dat doet er voor Peeters even niet toe. Zoals het eertijds voor Het Laatste Nieuws ook geen argument was om hun "bitterheid" ongepubliceerd te laten.
Niettemin heeft Peeters' reactie één verdienste: hij is de eerste die de moeite neemt om openlijk te reageren op de soms beenharde kritiek die Het Laatste Nieuws sinds de genoemde artikelenreeks te verduren kreeg.
Wie het niet gevolgd heeft: van 1 tot 4 augustus jongstleden publiceerde Het Laatste Nieuws "exclusief" een reeks artikelen waarin de familie van Yasmine (Hilde Rens) de schuld voor haar zelfmoord impliciet bij haar ex Marianne Dupon legt. Voor meer dan één mediawatcher was die reeks minstens een Lange Wapperbrug te ver. Na schrijver Tom Naegels en professor mediarecht Leo Neels spuwde afgelopen maandag ook zanger Helmut Lotti zijn gal in het praatprogramma Phara. Lotti haalde de reeks aan als een van de redenen om niet meer met Het Laatste Nieuws samen te werken.
Beruchte mail
Tot dit weekend achtte Het Laatste Nieuws het niet nodig om op de aantijgingen te reageren. Althans, niet in het openbaar. Een interne reactie kwam er wel in de vorm van een mail van hoofdredacteur Paul Daenen aan HLN-medewerkers die na de artikelenreeks wel eens aan het twijfelen zouden kunnen slaan over de deontologie van het bedrijf waar ze zich voor inzetten. Het is een mail die qua platheid, kilheid en cynisme de inmiddels beruchte mail van Barteld Schutyser ver overtreft.
Dames, heren, Moesten (sic) we er al aan twijfelen: goede spraakmakende kranten worden nog altijd graag en veel gelezen. De zaterdagkrant met Yasmine verkocht meer dan 310.000 exemplaren. Een fantastisch resultaat. Onze krant beleeft een heel mooie zomer met verkoopcijfers die duidelijk hoger liggen dan vorig jaar. Met dank aan de zeer sterke zomerreeksen, met dank aan alle makers van de dagkrant die weinig of geen inzinkingen kent, met dank aan de hele redactie. Paul Daenen
Meer van dat, dat is wat Daenen zegt. Het is het cynisme ten top, al kunnen we met wat goede wil ook een lichtpuntje onthouden: nadat Tom Naegels op 14 augustus in De Standaard uit bovenstaande mail had geciteerd, liet Het Laatste Nieuws het mailverkeer van verdachte werknemers onderzoeken. De journalist die het mailtje zou (!) hebben gelekt, heeft inmiddels zijn biezen mogen pakken. Erg voor die journalist misschien, maar het bewijst wel dat ze in Kobbegem toch nog zoiets als een schaamtegevoel kennen.
Overigens, en het kan toeval zijn: in de mediadatabank Mediargus is het stuk van 1 augustus niet meer te vinden.