Onder de kop ‘de wilde geur van hondenpoep & benzine’ reserveerde De Standaard afgelopen weekend twee bladzijden voor Lapland. De krant pakte uit met ‘vijf lessen uit drie dagen Lapland’ in het DS Magazine dat voor de gelegenheid omgetoverd was tot een ‘Mannennummer’ met verder ook informatie over de ‘comeback van de bootschoen’ en een restyling van uittredend minister Vincent Van Quickenborne.
Geweldige ervaring
Een van de vijf lessen die De Standaard in petto heeft over Lapland gaat gewoon over Saab. Helemaal toevallig is dat niet want ‘we waren hier op uitnodiging van Saab zelf’, leert het artikel. En voor wat hoort wat: een stevige paragraaf over het plezier van rijden met de nieuwe Saab 9.5 bijvoorbeeld.
Wat kan een mens zoal doen in Lapland? (…) je kunt in een vierwielaangedreven Saab over het metersdikke ijs van een meer scheuren. Het Icehotel heeft daar een eigen parcours voor, waar je voor driehonderd euro enkele rondjes kunt draaien. Wij waren hier op uitnodiging van Saab zelf, dat hier nagaat hoe zijn wagens met de extreme koude overweg kunnen, en hoe zijn vierwielaandrijving het op sneeuw en ijs doet. Op een uitgestrekt bevroren meer heeft Saab hier een parcours uit de diepe losse sneeuw gesculpteerd, waar we een hele dag onze gang op mochten gaan. De elandtest (hard remmen en uitwijken op ijs!), driften op een spekgladde rotonde, korte bochtjes aaneenrijgen op een snelheidsparcours, een 4x4-piste vol spectaculaire hindernissen afwerken… En dat allemaal in de nieuwe Saab 9.5 met de verwarming op 28 graden.
Zo gaat Les 4 nog een tijdje verder. Waarom een vijfde van de tekst die belooft over Lapland te gaan over de geweldige ervaring om met een Saab te rijden moet gaan, wordt nog een stuk duidelijker voor wie het veel eerlijkere verslag van het driedaags snoepreisje leest bij de bloggers van autofans.be. Zij mochten, net als De Standaard mee met Saab naar Lapland.
Saab Arctic Adventure
Het event waarop ze te gast waren heette ‘Saab Arctic Adventure 2011’ en het mag duidelijk zijn dat Saab niet op een paar miljoenen meer of minder heeft gekeken om zichzelf in de kijker te plaatsen. De autofabrikant heeft voor de gelegenheid de gespecialiseerde Hogg Robinson Group (HRG) onder de arm genomen Kwestie van ervoor te zorgen dat het de journalisten tijdens de trip aan niets ontbrak. Afgaand op het verslag van autofans.be was dat ook het geval.
Wie meer wil weten over de wilde avonturen van De Standaard met sledehonden, het Icehotel en niet te vergeten met Saab hoeft niet meteen nog achter het DS Magazine aan te gaan. Je kan ze ook gewoon bekijken op het promofilmpje van Saab.