"Belangrijk advies voor singles die de man of vrouw van hun leven zoeken: poets uw tanden bij een eerste date." Zo opent Het Nieuwsblad een artikel (met foto) waarin wordt stilgestaan bij de belangrijkste afknappers bij een eerste date.
De resultaten van het onderzoek haalt Het Nieuwsblad uit de studie ‘Mondhygiëne- en gezondheid’ van Philips Sonicare, een producent van elektrische tandenborstels. Behalve op een slechte adem, zo vernemen we verder, knappen we ook af op ‘een onverzorgd gebit’ en op ‘slecht taalgebruik’.
Van die studie ontbrak, op het moment van publicatie, elk spoor op de website van Philips Sonicare. Maar daar is een verklaring voor, vernemen we op de persdienst van het bedrijf. "Het onderzoek Mondhygiëne- en gezondheid is eigenlijk een serieuzere studie, maar we hebben er ook een vraagje ingestoken over die dates", zegt Tine Nelissen, PR Manager Philips Consumer Lifestyle. "Het resultaat op die vraag hebben we er nu al even uitgelicht en er een persbericht over gemaakt. Valentijn komt eraan en het leek ons wel leuk. Over de andere resultaten van de studie sturen we wellicht volgende week een persbericht."
Het persbericht (.pdf) over de slechte adem is uitgesproken ‘wervend’ geschreven. Het is meteen duidelijk dat het om pure pr gaat en de studie zelf kan (nog) niet opgevraagd worden.
Ter info: een advertentie plaatsen (met minder geloofwaardigheid dan een redactioneel stuk) van een formaat vergelijkbaar met het artikel kost (.pdf) bij Het Nieuwsblad 15.375 euro. De prijzen voor een online advertentie liggen wat lager.