Nieuws in ruil voor bezoekers

Dries De Smet
Een artikel van Styletoday.be over onzichtbare bh's maakt deel uit van het nieuwsaanbod van Het Nieuwsblad.
Een artikel van Styletoday.be over onzichtbare bh's maakt deel uit van het nieuwsaanbod van Het Nieuwsblad.
Een artikel van Styletoday.be over onzichtbare bh's maakt deel uit van het nieuwsaanbod van Het Nieuwsblad.
Een artikel van Styletoday.be over onzichtbare bh\'s maakt deel uit van het nieuwsaanbod van Het Nieuwsblad.

Het artikel over onzichtbare bh’s is van de hand van een journalist van Styletoday, een website uit de Sanoma-stal. Mooie mannen op de rode loper werd aangeleverd door Starlounge, een van oorsprong Zweedse website die vooral focust op bekende personen. En het artikel over gedupeerde gmail-gebruikers komt van ZDnet.be, dat net als Het Nieuwsblad tot de Coreliogroep behoort.

Dat Het Nieuwsblad berichten overneemt van een website uit de eigen stal, is niet uitzonderlijk. Haast alle nieuwswebsites verweven inhoud van zusterwebsites tussen de eigen inhoud. Maar de overname van externe inhoud is eerder ongezien.

Inhoud voor links

De deal is eenvoudig, vernemen we zowel bij Het Nieuwsblad als bij Styletoday. “Wij leveren gratis content aan en krijgen daarvoor linkjes terug”, zegt Chris Brouwer, site manager van Styletoday. Dagelijks stuurt de website ongeveer drie artikels door, waarna de redactie van Het Nieuwsblad selecteert wat ze al dan niet plaatsen. “Dit is een eenvoudige ruilovereenkomst”, zegt Patrick Saliën, manager van Het Nieuwsblad Online. “In ruil voor naamsbekendheid leveren externe websites artikels aan.”

Er vloeit dus geen euro van of naar de ene of andere website, of toch niet rechtstreeks. De samenwerking wordt betaald in wat internet-goeroe Jeff Jarvis de munteenheid van de online economie noemt: links. Elk artikel van de hand van Styletoday-redacteurs op Het Nieuwsblad bevat maximaal drie linkjes naar Styletoday; dat is contractueel vastgelegd.

Niet al die linkjes zijn nuttig, maar dat is ook niet de bedoeling. Als je in het artikeltje over de onzichtbare bh’s klikt op Marks & Spencer, word je niet doorverwezen naar informatie over de Britse warenhuisketen, maar naar een artikel waar M&S in een opsomming vermeld wordt.

Win-win

Brouwer (Styletoday): 'Het is zaak om vrienden te worden met je concurrenten'

De linkjes verhogen de bezoekersaantallen van Styletoday op twee manieren. Niet alleen wordt er rechtstreeks doorgeklikt vanuit de website van Het Nieuwsblad, door de links stijgt ook de Google-ranking van Styletoday. Google kijkt immers niet enkel naar de inhoud van een website, maar ook naar de toekomende links op een website. “Het is zaak om vrienden te worden met je concurrenten”, zegt Chris Brouwer hierover. Als alles goed gaat, dan klikken de Nieuwsblad- en Googlelezers advertenties aan, zodat Styletoday er ook een stuiver aan verdient.

Maar ook Het Nieuwsblad hoopt beter te worden van de deal. “Voor ons betekent dit extra content waar we geen werk aan hebben”, stelt Patrick Saliën. “In het geval van Starlounge kunnen we ook rekenen op exclusieve foto’s, die van agentschappen komen waar wij geen abonnement op hebben.” De extra bezoekers dankzij de toegenomen berichtenstroom, moeten dan compenseren voor de bezoekers die wegvloeien via de links in de artikels van Styletoday en Starlounge.

Saliën stipt ook aan dat de concurrentie tussen websites veel groter geworden is. “Toen we begonnen met De Standaard online brachten we vijf artikels per dag. Op Het Nieuwsblad online zijn dat er 1500.” De artikelen worden overigens niet overgenomen omdat Het Nieuwsblad daar zelf geen expertise voor heeft. “Dat soort nieuws is voor ons niet de grootste prioriteit, en dan is het handig als een partner het gat gratis dichtrijdt.”

Gecamoufleerde advertenties

De vraag is echter of Het Nieuwsblad hiermee de deur niet openzet voor regelrechte PR, of gecamoufleerde advertenties, al dan niet verpakt in onbenullige weetjes. “Alles passeert eerst bij onze eindredactie”, verzekert Saliën. “Er worden regelmatig artikels geweigerd of teruggestuurd.” De eindredactie werkt dus als een filter om promotieberichten te weren.

Saliën (Het Nieuwsblad): 'Voor ons betekent dit extra content waar we geen werk aan hebben'

Dat neemt niet weg dat sommige artikels van Styletoday haast lezen als reclameteksten. Bij een artikel over de lentelook van Lancôme, bijvoorbeeld, krijg je meteen een opsomming van het productgamma, inclusief prijzen. Het expliciet en veelvuldig vermelden van bedrijven, producten en ontwerpers is een stevig ingeburgerd gebruik bij lifestylejournalisten en dus is het niet uitzonderlijk dat ook Styletoday die stijl hanteert.

Maar de nieuwsberichten op Styletoday doen vermoeden dat de website het niet zo nauw neemt met richtlijn 11 uit de Journalistieke Code, die bepaalt dat “de journalist zich niet leent tot reclame”. U vraagt zich af wat u best draagt bij platformsandalen? Enkel T-shirts, truien en jurkjes van H&M, zo blijkt. En broeken en accessoires van de Styletoday.nl-webshop.

En de tips om je wenkbrauwen in topvorm te houden? Die worden gemakshalve vergezeld van linkjes die je naar een externe webshop leiden waar je de make-up kan kopen. De onachtzame surfer merkt niet op dat hij eerst omgeleid wordt naar zanox.com, een advertentiebedrijf dat affiliate-campagnes opzet. Bij dergelijke campagnes gebeurt de vergoeding op basis van het verkeer dat nauwgezet opgevolgd wordt. Per keer dat de link aangeklikt wordt, verdient Styletoday enkele eurocentjes. Het is ook mogelijk dat Styletoday een deel van de verkoopsopbrengst krijgt.

Win-win-win?

Anderzijds is het niet lang zoeken naar artikels van Styletoday op Het Nieuwsblad die geen commerciële inslag hebben. Artikels van over de kapsels van sterren, een jonge ontwerper of de verlovingsfoto’s van de Britse prins zijn daar mooie voorbeelden van. Dat geldt ook voor de nieuwsitems van Starlounge, die vooral focussen op beroemdheden en minder op lifestyleproducten.

[dossier-nvdr]

De samenwerking tussen Styletoday en Het Nieuwsblad is nog maar vier maanden oud. Met

Starlounge werkt de krant al sinds 2009 samen. De wandel- en fietskaartensite Routeyou is al een paar jaar een bevoorrechte partner. “We evalueren regelmatig deze samenwerkingen”, zegt Saliën. Die evaluatie behelst onder meer of beide websites er beter van worden. Het is immers belangrijk om te weten of er genoeg doorgeklikt wordt (voor de externe partner) en of er niet te veel doorgeklikt wordt (voor de nieuwssite).

In de beste aller werelden is de samenwerking een win-win-win-situatie waar zowel de nieuwswebsite, de contentleverancier en de lezer beter van worden. De nieuwssite kan dankzij de externe partner niet alleen meer en exclusieve inhoud brengen, maar kan ook de vrijgekomen middelen inzetten om te investeren in meer en betere journalistiek. Het komt enkel de lezer toe om te bepalen of die win-win-win-situatie ook gerealiseerd wordt.

LEES OOK
Dries De Smet / 01-08-2011

Zorgt internet voor betere journalistiek?

Over de invloed van internet op journalistiek is al vaker een boompje opgezet. De afgelopen weken hield ook The Economist een online debat over de vraag of internet journalistiek…
Over ter wereld werden journalisten ontslagen. De schuld van het internet? (Foto Han Soete)
Dries De Smet / 21-04-2011

De jacht op de clicks

Echt betalen voor online nieuws, dat wilt u niet. De uitgevers gaan daarom op zoek naar inkomstenbronnen. Ze komen zo snel uit bij de adverteerder. Maar die wil slechts per klik…
AOL op SXSW Interactive 2011. America Online gaat ver in de zoektocht naar een online verdienmodel (Foto Scott Beale / Laughing Squid)