Op Internet levert een gecombineerde Google search naar ‘snake’ AND ‘Orit Fox’, het rondborstige model dat twee weken terug effectief in de borst werd gebeten door een slang tijdens een reclamespotje, al snel 20.000 hits op. Dezelfde zoekopdracht in het Nederlands levert bijna evenveel hits op.
Het verhaal stond dan ook uitgebreid en inclusief videofilmpje op de websites van De Standaard, Het Nieuwsblad, Het Laatste Nieuw en De Morgen. De laatste twee kranten brachten het al op 4 maart. De lezers van de Corelio kranten moesten twaalf dagen langer wachten, maar konden het wel ook in het gedrukte Nieuwsblad lezen. De Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg brachten het verhaal zowaar twee keer: een keer op 4 maart en nog eens opnieuw op 15 maart.
Even zoeken op Google leert dat het ‘nieuws’ op 3 maart wereldkundig werd gemaakt door de celebrity website Oh No They Didn’t. Van daaruit reisde het bericht, via de Britse sensatiepers, in een mum van tijd de hele wereld rond. Waarom het deze week plots opnieuw opdook en in sommige kranten zelf voor de tweede keer werd opgepikt, is onduidelijk. Wellicht omdat een of andere site waar onze online kranten vlot van knippen en plakken het bericht pas recent ontdekte.
Dat de dame in kwestie effectief door de slang werd gebeten, toont het filmpje. Dat de slang vervolgens zou zijn gestorven aan een siliconenvergiftiging doet de wenkbrauwen fronsen. Niet onterecht, want het blijkt een grapje van de originele auteur van het intussen vele duizenden keren gekopieerde bericht te zijn. Wie de comments op Oh No They didn’t er op na leest, ziet dat de auteur zelf toegeeft dat het overlijden van de slang aan een siliconenvergiftiging een grapje van hemzelf was. Een grapje dat intussen door miljoenen mensen wordt geloofd. Niet dat het in dit concrete geval zo geweldig erg is, maar het geeft wel aan hoe snel een verzonnen maar lekker verhaal via een soort confectiejournalistiek in een mum van tijd de wereldpers haalt.