Crowdfunding levert nieuwe Spaanse digitale krant 3,6 miljoen op

Peter Casteels
spanje
Voorlopig is er enkel een blog.
spanje
Voorlopig is er enkel een blog.

In 2013 haalde De Correspondent meer dan een miljoen euro op met crowdfunding. Mensen konden lid worden (oftewel een jaarabonnement krijgen) voor 60 euro. De enige voorwaarde was dat minstens 15.000 mensen zich zouden aanmelden. Anders wilde initiatiefnemer Rob Wijnberg er niet aan beginnen. Maar algauw hadden méér dan 15.000 mensen zich aangemeld.

In september van 2013 ging De Correspondent van start en ondertussen slaagde de site er in voldoende lidmaatschappen te hernieuwen om actief te kunnen blijven. Als nieuwe titel is De Correspondent een wonderlijk succes, maar de site kan dan ook bogen op veel ervaring. Net zoals Ezra Klein van het Amerikaanse Vox, heeft hoofdredacteur Rob Wijnberg een verleden bij een krant. Sterker nog: onlangs bleek dat Wijnberg samen met zijn uitgever Ernst-Jan Pfauth bij NRC bezig waren iets als De Correspondent te ontwikkelen. Enkele plaatsten de hoofdredactie en de eigenaren van de krant de twee al snel op een zijspoor.

Sinds de lancering van De Correspondent zijn er in Europa enkel maar meer journalistieke projecten gefinancierd middels crowdfunding. In Duitsland wist Krautreporter het succes van De Correspondent te evenaren met een businessplan dat ook veel gelijkenissen vertoont met de site van Rob Wijnberg. Het grootste verschil is dat iedereen de artikels van Krautreporter kan lezen en mensen die betalen enkel lid worden van een community.

In Spanje werd onlangs het wereldrecord gebroken door een project van Pedro J. Ramírez, die eerder ook al El Mundo oprichtte. El Español, wat een digitale krant moet worden, haalde sinds het begin van dit jaar liefst 3,6 miljoen euro op bij 5.595 verschillende mensen. Daarnaast kon de titel ook enkele grote investeerders aantrekken waardoor El Español plant van start te kunnen gaan met een stevig kapitaal van tussen de 15 en 18 miljoen euro. De site gaat pas officieel van start in de herfst.

Ook Charlie Magazine is vandaag in Vlaanderen op zoek naar 30.000 euro

30.000 euro

Ook in Vlaanderen zijn er initiatieven die aan crouwdfunding doen. Vooraleer van start te gaan haalde Newsmonkey in 2013 ongeveer 315.000 euro op bij geïnteresseerde particulieren en investeerders. Apache.be wil lezers overhalen om ook coöperant te worden en een aandeel te kopen. Gemotiveerde lezers als eigenaars van het nieuws is voor ons de beste garantie dat journalistiek niet ondergeschikt wordt aan winstmaximalisatie.

Vorig jaar lanceerde MO* met succes een crowdfunding voor de opvolging  van LuxLeaks en  DeWereldMorgen.be, waarvan het budget voor 22,3 procent uit particuliere giften bestaat, lanceert regelmatig steunoproepen aan hun lezers.

Onlangs ging Charlie Magazine in Vlaanderen op zoek naar 30.000 euro. Die site is sinds een jaar actief en richt zich vooral op vrouwen die over iets anders willen lezen dan de fabelachtige rolmodellen die hen in traditionele vrouwenbladen worden voorgesteld. Charlie Magazine hoopt zich met het geld genoeg tijd te kunnen kopen om zelf op zoek te gaan naar een onafhankelijk verdienmodel voor hun site.

LEES OOK
Tom Cochez / 24-02-2015

Papier of digitaal? De toekomst van de krant

Voor klassieke mediabedrijven zijn het verwarrende tijden. Terwijl de drukpersen nog niet zijn afgeschreven, worden ze op de digitale snelweg links en rechts voorbijgeflitst. Hoe…
2569856190_c6f8107b70_z
Redactie Apache / 19-02-2014

Crowdfundingactie Apache.be draait op volle toeren

De crowdfundingoperatie van Apache.be heeft na een week 250 aandeelhouders overtuigd die samen ruim 25.000 euro, oftewel nu al een achtste van ons vooropgesteld kapitaal bijeen…
vip