
Het bedrijf van Mark Zuckerberg werd enkele weken terug nog op het matje geroepen door het Amerikaanse parlement voor zijn rol in de Russische beïnvloeding van de Amerikaanse presidentscampagne. 'Zuck' kwam zelf niet opdagen, maar stuurde één van zijn medewerkers, die moest toegeven dat Facebook niet kon inschatten hoe groot de buitenlandse manipulatie op hun sociaal netwerk is en was geweest.

Over de andere kant van de medaille zweeg Facebook echter. Het bedrijf blijkt een interne afdeling in te zetten om politieke partijen te begeleiden bij het voeren van een online verkiezingscampagne op het sociale netwerk. Onder leiding van Katie Harbath, een voormalige digitale strateeg voor de Republikeinen, zet Facebook soms honderden medewerkers in om die online propagandacampagnes te optimaliseren.
"Ze begeleiden politici en regeringsleiders bij het opzetten van een campagnepagina, hoe deze kan worden geverifieerd met een blauw verificatie-vinkje, hoe video's het best kunnen worden gebruikt om kiezers te betrekken en hoe advertenties op kritische kiezers kunnen worden gericht", schrijft Bloomberg.
Advertentie-inkomsten
Verkiezingen zijn qua inkomsten vergelijkbaar met de Super Bowl of de Olympische Spelen, stelt Bloomberg.
In de Filipijnen, India, de Verenigde Staten, maar dus ook in Europa hebben partijen en politici al gebruik gemaakt van de diensten van Facebook. In Duitsland stond Facebook het extreemrechtse Afd bij, en in Polen schakelde de rechts-populistische regeringspartij PiS de diensten van Facebook in. Ook de verkiezingscampagne van de SNP, de partij van de Schotse nationalisten, wordt door Facebook trots als succesverhaal gepresenteerd.
In de strijd met andere sociale media en internetbedrijven telt maar één ding: advertenties verkopen. Geld dus. Als politici hun campagne hoofdzakelijk via Facebook voeren, trekken ze niet enkel kiezers aan, maar spenderen ze vooral veel geld aan gerichte advertenties, die Facebook dus zelf helpt op te zetten. Verkiezingen zijn qua inkomsten vergelijkbaar met de Super Bowl of de Olympische Spelen, stelt Bloomberg.
Invloed
De relatie met politici die uiteindelijk ook verkozen geraken is voor Facebook wellicht de interessantste. In India maakte president Narendra Modi gebruik van hun diensten voor én na de verkiezingen. Facebook heeft intussen al workshops en opleidingen gegeven aan meer dan 6.000 Indiase ambtenaren.
Zoals Bloomberg schrijft, geeft de goede relatie met wereldleiders Facebook ook de kans om het beleid te beïnvloeden, en lastige regelgeving tegen te houden of af te zwakken. Een win-win, zoals dat dan heet.