Publifin eist kop journalisten

3

De redactiechef en de journalisten van L’Avenir die berichtten over de Publifin-affaire, staan op een zwarte lijst bij een komende sanering. Dat meldt Le Vif.  L’Avenir, één van de grootste betaalde kranten in Franstalig België, is in handen van de Waalse intercommunale Nethys (Tecteo Group), de operationele poot van Publifin.

Volgens diverse bronnen zou tegen januari 2018 een herstructurering voorbereid worden, met verschillende ontslagen, weet Le Vif.

Sinds afgelopen zomer voeren Nethys-CEO Stéphane Moreau, de zakenman-politicus die door de Publifin-affaire opstapte als burgemeester van Ans, evenals zijn rechterhand financieel directeur Pol Heyse, de druk op het blad op. In december 2016 berichtte ons Franstalige zusterblad Médor al over druk die Stéphane Moreau uitoefent op bepaalde Franstalige media.

printscreen (c) L'Avenir

printscreen (c) L’Avenir

Begin september raakte ook bekend dat Editions de l’Avenir (Nethys) en Rossel via een joint venture 4 TV-weekbladen van IP Press overnemen evenals 11 thematische tijdschriften, waaronder EOS Magazin/EOS Psyche & Brein en het luxewielerblad Bahamontes. Tegelijk werd afgesproken dat Rossel Advertising vanaf 2018 de nationale reclameregie van L’Avenir zal uitvoeren.

Op 26 oktober 2017 keurde de Waalse regering een aantal voorontwerpen van decreet goed om een herhaling te voorkomen van het Publifinschandaal. Tegelijk zoekt men een manier om Stéphane Moreau te verwijderen als gedelegeerd bestuurder van Nethys, de operationele poot van Publifin. Het ontslag van Moreau, maar ook andere spilfiguren zoals financieel directeur Pol Heyse, zal echter veel geld kosten, zo raakte eind september bekend.

Opgemerkt

Apache Nieuws