
Niet enkel de Russen trachtten de Amerikaanse verkiezingen via sociale media te beïnvloeden, al kregen zij daarvoor wel geen hulp van de internetbedrijven zelf. Secure America Now kreeg wel hulp van medewerkers van Google en Facebook om met de advertenties het juiste publiek te kunnen bereiken. Dat schrijft Bloomberg op basis van interne documenten van het reclameagentschap dat door Secure America Now werd ingeschakeld.
'Miljoenen dollars'
"Reclameverkopers, creatieve adviseurs en technische experts van Facebook concurreerden met verkopers van Google voor miljoenen dollars van Secure America Now," schrijft Bloomberg. De advertenties - waarin onder meer Frankrijk als de Islamic State of France werd getoond - werden vervolgens ook miljoenen keer bekeken op Facebook en Google.
De samenwerking met Secure America Now ging bovendien verder dan het louter optimaliseren van het doelpubliek, ze omvatte ook het testen van nieuwe technologieën, onder meer een nieuw videoformat.
AfD
Beide bedrijven zijn niet aan hun proefstuk toe. Of het nu om reclame voor tandpasta of betaalde politieke boodschappen gaat, Facebook en Google deinzen er niet voor terug om nauw samen te werken met de reclameagentschappen erachter. Zeker als het om "belangrijke adverteerders" gaat. Lees: adverteerders die er voldoende geld tegenaan gooien.
Eerder schreef Bloomberg ook al dat Facebook nauw samenwerkte met Alternative für Deutschland (AfD), de extreemrechtse Duitse partij. AfD deed dat bovendien via Harris Media, hetzelfde reclamebureau dat de Amerikanen van Secure America Now inschakelden.