The great British Brexit robbery

0

Een ontnuchterend onderzoek van The Observer toont aan hoe het Britse EU-referendum richting Brexit werd gestuurd met de hulp van big data en het geld Amerikaanse miljardairs uit het Trump-kamp. Kan een democratie die zo beïnvloedbaar is zichzelf nog een democratie noemen?

Journaliste Carole Cadwalladr reconstrueert hoe Cambridge Analytica, het databedrijf waar Trump-adviseur Steve Bannon en Trump-financier Robert Mercer achter schuilgaan, een cruciale rol speelden in het beslissen van het EU-referendum in het voordeel van een Brexit.

Hetzelfde bedrijf dat Trump bijstond tijdens zijn presidentscampagne, speelde dus ook over het kanaal een verregaande rol in een historische beslissing. Mercer, beheerder van één van de meest succesvolle hefboomfondsen ter wereld en zelf een gelauwerd informaticus, stuurde zijn bedrijf er zelf op uit om de “Leave”-campagne een handje te helpen, en dat via de Canadese spin-off AggregateIQ.

Steve Bannon (Foto: Gage Skidmore - Creative Commons licentie)

Steve Bannon (Foto: Gage Skidmore – Creative Commons licentie)

Data

Cambridge Analytics bracht volgens een ex-medewerker “op een nieuwe, krachtige wijze psychologie, propaganda en technologie bijeen.” Zowel Cambridge Analytics als AggregateIQ gebruiken enorme sets met de meest uiteenlopende persoonlijke informatie over duizenden individuen. Ze halen heel veel van die data gewoon van Facebook, of kopen gewoon consumentengegevens, “van abonnementen op magazines tot vliegreizen”.

Op basis daarvan bestoken ze personen die potentieel het meest toegankelijk zijn voor een bepaalde politieke boodschap – in dit geval dus Brexit – gericht en massaal met allerlei berichten die hem of haar moeten overtuigen om te gaan stemmen. Dezelfde technieken worden bovendien ingezet om mensen die niet geneigd zijn om voor Brexit of Trump te stemmen te ontmoedigen om te gaan stemmen. Een methode die in 2013 in Trinidad uitvoerig uitgetest en goedgekeurd werd in opdracht van de zittende president.

Nipt

Zowel de Leave-campagne als Trump boekten een zeer nipte overwinning. Naar schatting 600.000 Britten, of zo’n 1% van de kiesgerechtigden, maakten het verschil. Volgens journaliste Carole Cadwalladr is het niet onwaarschijnlijk te geloven dat Mercer, “een lid van de wereldwijde 1%, een manier heeft gevonden om deze cruciale 1% van de Britse kiezers te beïnvloeden”.

“Whoever owns this data owns the future”, meent Cadwalladr, die absoluut niet gerust is in die toekomst. Zeker niet omdat er in Groot-Brittannië alweer verkiezingen op de agenda staan.

Lees het volledige stuk via deze link.

Opgemerkt

Apache Nieuws