Multimiljonair bestrijdt met Big Data mainstream media

0

De computerwetenschapper Robert Mercer pompt miljoenen dollars in Amerikaanse republikeinse kandidaten en in ultraconservatieve, rechtse denktanks en vzw’s. Sinds 2010 gebruikt hij zijn persoonlijke rijkdom om de Verenigde Staten, en de rest van de wereld, naar zijn wereldbeeld aan te passen.

Naast klimaatonkenners heeft Mercer een boontje voor de bestrijders van de zogenaamde ‘mainstream media’, tegenwoordig MSM afgekort. Zo financiert hij Media Research Center zodat zij de Amerikaanse MSM tegen het licht kunnen houden en zij de in hun ogen linkse media kunnen bijsturen.

Via die weg belandde 10 miljoen dollar in de handen van Steve Bannon, de hoofdstrateeg van de Amerikaanse president Donald Trump en de oud-hoofdredacteur van Breitbart. Die ‘rechtse nieuwssite’ trekt meer volk aan dan het grote voorbeeld Huffington Post en staat in de top-30 van populaire Amerikaanse sites.

Dataonderzoek

Maar dat is niet alles, schrijven Carole Cadwalladr en Paul-Olivier Dehaye in een uitgebreid stuk voor The Observer. Mercer, die zijn miljoenen verdiende met geautomatiseerde aandelenhandel, investeert ook in het dataonderzoeksbureau Cambridge Analytica. Dat bureau leidt niet enkel de gemoedstoestand van de doorsnee Amerikaan af uit allerlei sociale mediagegevens, het kan die ook aanpassen.

Daarvoor doet het een beroep op jarenlange ervaring, enorme datasets en artificiële intelligentie. Die kennis over de emotie van de John Doe wordt dan gekoppeld aan uitgekiende speeches (elk woord wordt wel degelijk afgewogen), propagandacampagnes, fondsen voor onderzoeksjournalistiek, alternatieve nieuwssites en botnets.

De informatiemanipulatie vindt plaats op grote schaal én op individueel niveau, zo staat in het artikel. Een wetenschapper schuwt de grote woorden niet:

It’s no exaggeration to say that minds can be changed. Behaviour can be predicted and controlled. I find it incredibly scary. I really do. Because nobody has really followed through on the possible consequences of all this. People don’t know it’s happening to them. Their attitudes are being changed behind their backs.

‘Robert Mercer: the big data billionaire waging war on mainstream media’ geeft een inkijk in een angstaanjagende wereld waarin partijen, politici en communicatie-experten met als grondstof onze eigen gegevens emoties bijsturen en bewerken met als doel hun eigen wereld te boetseren.

Opgemerkt

Apache Nieuws