Sex doesn’t sell any more, activism does. And don’t the big brands know it

0

Activisme is hip, volgens The Guardian. Grote bedrijven verdringen elkaar om goed te doen, én om ons daarvan op de hoogte te brengen.

In de korte periode dat hij aan de macht is, slaagde de Amerikaanse president Trump er al in om de gemoederen te beroeren. Kritiek op zijn beleid komt niet enkel van politieke tegenstanders of activisten. Ook heel wat bedrijven steken hun verontwaardiging niet onder stoelen of banken.

Logan Green, CEO van taxi-app Lyft, surfte vorige week handig mee op de negatieve aandacht rond concurrent Uber, dat het Trump-beleid zou steunen. Green tweette dat Lyft 1 miljoen dollar zal doneren aan de Amerikaanse burgerrechtenorganisatie ACLU.

Koffiehuisketen Starbucks kondigde als reactie op Trumps inreisverbod aan dat het in de komende vijf jaar 10.000 vluchtelingen een baan zal geven. Airbnb zal gestrande migranten gratis onderdak bieden en pleitte in een reclameboodschap tijdens de Super Bowl voor meer tolerantie.

Starbucks kondigde aan dat het 10.000 vluchtelingen zal aanwerven (Foto: Flickr CC © Faye)

Starbucks kondigde aan dat het 10.000 vluchtelingen zal aanwerven (Foto: Flickr CC © Faye)

De acties van Lyft, Starbucks en Airbnb konden op behoorlijk wat persaandacht rekenen. Alex Holder van The Guardian ziet hier een bredere trend: “Vroeger zei men dat seks verkoopt; nu, blijkbaar, is dat activisme.”

Er zit natuurlijk wel een addertje onder het gras, aldus Holder. Bedrijven doen namelijk enkel goed als ze er bij hun klanten mee kunnen pronken.

They can see that allocating their marketing budget to good causes has a better reach than spending that money elsewhere right now.

Lees het volledige (Engelstalige) artikel hier.

Opgemerkt

Apache Nieuws