Sex doesn't sell any more, activism does. And don't the big brands know it

Lisa Develtere
Starbucks
Starbucks kondigde aan dat het 10.000 vluchtelingen zal aanwerven (Foto: Flickr CC © Faye)

In de korte periode dat hij aan de macht is, slaagde de Amerikaanse president Trump er al in om de gemoederen te beroeren. Kritiek op zijn beleid komt niet enkel van politieke tegenstanders of activisten. Ook heel wat bedrijven steken hun verontwaardiging niet onder stoelen of banken.

Logan Green, CEO van taxi-app Lyft, surfte vorige week handig mee op de negatieve aandacht rond concurrent Uber, dat het Trump-beleid zou steunen. Green tweette dat Lyft 1 miljoen dollar zal doneren aan de Amerikaanse burgerrechtenorganisatie ACLU.

Koffiehuisketen Starbucks kondigde als reactie op Trumps inreisverbod aan dat het in de komende vijf jaar 10.000 vluchtelingen een baan zal geven. Airbnb zal gestrande migranten gratis onderdak bieden en pleitte in een reclameboodschap tijdens de Super Bowl voor meer tolerantie.

Starbucks
Starbucks kondigde aan dat het 10.000 vluchtelingen zal aanwerven (Foto: Flickr CC © Faye)

De acties van Lyft, Starbucks en Airbnb konden op behoorlijk wat persaandacht rekenen. Alex Holder van The Guardian ziet hier een bredere trend: “Vroeger zei men dat seks verkoopt; nu, blijkbaar, is dat activisme.”

Er zit natuurlijk wel een addertje onder het gras, aldus Holder. Bedrijven doen namelijk enkel goed als ze er bij hun klanten mee kunnen pronken.

They can see that allocating their marketing budget to good causes has a better reach than spending that money elsewhere right now.

Lees het volledige (Engelstalige) artikel hier.

LEES OOK
Yoeri Maertens / 22-05-2018

'Geef elke millennial 11.500 euro om generatiekloof te overbruggen'

De Britse denktank Resolution Foundation stelt voor om elke 25-jarige eenmalig 10.000 pond te geven om te investeren in een huis, in verdere studies of bij de opstart van een…
VN-jongerenvertegenwoordigers
Charlotte Deprez / 02-05-2018

Eerste veroordeelde onder nieuwe Maleisische fake news wet

In Maleisië werd een Deense burger veroordeeld die de nieuwe wet tegen fake news heeft overtreden.
Fake news wet
Charlotte Deprez / 01-03-2018

Hebben we het recht om vergeten te worden?

In het VK vindt de eerste 'recht om vergeten te worden'-rechtszaak tegen Google plaats, zo meldt The Guardian. Hoever reikt ‘het recht op privacy’ enerzijds en ‘de vrijheid van…
menigte mensen eenzaam anoniem