Facebook-adverteerders kunnen mensen uitsluiten op basis van etnie

Jan Walraven
2016-10-28
Screenshot Facebook Ads (28 oktober 2016, 16u21)

Dat Facebook inzet op hyperspecifieke targeting van advertenties, en daarvoor heel veel persoonlijke data nodig heeft, is ondertussen bekend. ProPublica laat nu zien hoe ver Facebook gaat in die targeting. Naast bepaalde interesses, of gedrag, kan een adverteerder zich nu ook op specifieke "etnische affiniteiten" richten, of kiezen om die uit te sluiten. Een adverteerder kan er dus voor kiezen om bepaalde promoties voor huizen niet aan bijvoorbeeld "Hispanics" te laten zien op Facebook. Illegaal in Amerika, schrijft ProPublica.

2016-10-28 (2)
Screenshot Facebook Ads (28 oktober 2016, 16u21)

De site nam de proef op de som en diende een advertentie in, gericht op mensen die een huis zoeken, en niet Afro-Amerikaans, Hispanic, of Aziatisch-Amerikaans zijn. De advertentie werd door Facebook goedgekeurd. Facebook Ads wordt zo dus een ideale reclametool voor discriminerende verhuurders.

Ook de manier waarop Facebook die "etnische affiniteit" bepaalt, doet de wenkbrauwen fronsen. Gebruikers moeten hun "ras" niet zelf meegeven, maar worden in categorieën ondergebracht "op basis van de pagina's en posts die ze leuk vinden, of waarmee ze in interactie treden".

Lees het volledige artikel van ProPublica.

LEES OOK
Jan Walraven / 03-01-2018

Facebook sluit Palestijnse accounts op vraag Israël en VS

Het sociale mediabedrijf geeft toe dat het accounts van Palestijnse en andere journalisten en activisten afsluit op vraag van Israëlische en Amerikaanse overheden.
protest in bilin 2015 jan walraven
Jan Walraven / 22-12-2017

Facebook als politieke propagandamachine

Het sociale mediabedrijf stuurt een team de wereld rond om politieke partijen te helpen met het verspreiden van digitale propaganda. Tegen betaling.
UBON RATCHATHANI, THAILAND - Jan 03 : " View  Facebook homepage
Jan Walraven / 24-10-2017

Google en Facebook hielpen anti-vluchtelingencampagne opzetten

Hun medewerkers werkten samen met kapitaalkrachtige drukkingsgroep een online reclamecampagne tegen vluchtelingen uit tijdens Amerikaanse verkiezingen.
shutterstock_245047450