
Meer en meer zaken worden geautomatiseerd. Om deze automatisatie te 'optimaliseren' hebben deze algoritmes - en de bedrijven erachter - steeds meer persoonlijke data nodig. Facebook verzamelt niet enkel informatie over wat gebruikers op hun site leuk vinden en delen, ook via dochterbedrijven Instagram en Whatsapp, maar zelfs alle sites die een 'deel-knop' van Facebook op hun site incorporeren, worden gegevens over gebruikers verzameld.
Op die manier verdeelt Facebook zijn miljarden gebruikers in meer dan 1.300 categorieën, die vervolgens door adverteerders gebruikt kunnen worden om zeer gericht reclame te maken. ProPublica ontwikkelde zelf een tool die je makkelijk laat zien tot welke categorieën jij behoort. Die info is niet geheim, maar je moet al heel wat moeite doen om die op de site van Facebook terug te vinden.
Het is al lang geen geheim meer dat gratis diensten als Facebook een stukje privacy van hun gebruikers in ruil vragen. Facebook is niet het product, jij en vooral jouw data vormen het product dat Facebook aan z'n adverteerders verkoopt. Als gebruiker kan je je er maar beter bewust van zijn. Zeker als betalende diensten als Telenet en Proximus ook stukjes van jouw privacy willen opeisen.
Het volledige artikel vind je hier. De volgende afleveringen in de vierdelige reeks verschijnen op 5, 12 en 19 oktober. De andere stukken die ProPublica al schreef over algoritmes en de "vooroordelen van machines" (Machine Bias) kan je via deze link lezen.