Online entiteiten meten ons gedrag dag in dag uit, in wat één bedrijfspsycholoog het grootste psychologische experiment ooit noemt. Bij zowat elke bezoek aan een website doe je mee aan zo'n expirement. De A/B test is daar het meest gebruikte voorbeeld van. Hierbij krijgt 50% van de surfers versie A van een website te zien, en de andere helft versie B. Het verschil tussen A en B is meestal miniem. Bedoeling van dat soort testen is te weten komen welke versie tot de meeste verkopen leidt, of hoeveel langer men ons op een website kan laten rondsurfen. Zonder het te beseffen, worden we verslaafd gemaakt aan onze smartphone.
"Ik vind het vooral angstaanjagend hoe bedrijven een voorsprong hebben in de kennis over hoe ons brein functioneert", legt regisseur van de aflevering Martijn Kieft uit. Ons online gedrag wordt echter niet louter gemeten, men tracht het ook constant te beïnvloeden. En dat blijft niet beperkt tot het kopen van een nieuwe computer. Ook politici als Amerikaans president Barack Obama zette in het verleden deze technieken in om (her)verkozen te geraken.
Bekijk de volledige aflevering via deze link.