Schwartz ondervond zelf hoe VICE met freelancers omging. Voor een verhaal waar ze drie dagen aan werkte, kreeg ze uiteindelijk slechts 15% van de afgesproken vergoeding. Dat ze als freelancer vaak moet aandringen en af en toe iets langer moet wachten op de betaling, was Schwartz wel gewoon. Dit niet. Gesprekken met verschillende journalisten die voor of met VICE werkten, leerden haar dat de uitbuiting van freelance journalisten een wijdverspreid probleem is binnen de nieuwsorganisatie.
Schwartz kreeg uiteindelijk, na lang aandringen, wel een deel van het beloofde geld. Verschillende andere journalisten zagen nooit een dollar. Hoewel VICE beloofde het probleem aan te pakken, denken een aantal ex-medewerkers dat de cultuur binnen het bedrijf in de weg zit van een structurele oplossing. VICE maakt volgens hen misbruik van zijn stoere en jonge imago om vooral jonge freelancers uit te buiten. Al blijft het niet bij de onervaren nieuwkomers.
Moederbedrijf VICE Media, dat deels eigendom is van Disney, draaide in 2015 een omzet van ongeveer 915 miljoen US dollar.
Lees via deze link het volledige, Engelstalige stuk.