John Oliver hekelt op hilarische wijze de hedendaagse journalistiek

Jan Walraven
2016-08-09 (2)
Screenshot Last Week Tonight (YouTube)

Oliver hekelt het feit dat de nieuwe, vaak steenrijke eigenaars lokale en nationale kranten in de eerste plaats zien als lucratieve melkkoe. Schattige katjes leveren clicks en dus advertentie-inkomsten, maar voor berichtgeving over Irak of corruptieschandalen gaat die vlieger niet zo vlot op. Journalistiek wordt steeds stiefmoederlijker behandeld. Het stuk eindigt met een hilarische persiflage op de Oscarwinnende film Spotlight, die in de hedendaagse context herdoopt moet worden tot Stoplight.

Olivers 19 minuten durende ode aan old skool journalistiek lokte onmiddellijk een vrij zure reactie uit bij David Chavern, CEO van de Newspaper Association of America. Een reactie die volgens The Washington Post enkel Olivers standpunten kracht bijzette.

LEES OOK
Steven Vanden Bussche, Samira Ataei / 10-06-2020

Mondmaskers: hoe de Belgische modesector buitenspel werd gezet

Defensie liet bij de bestelling van mondmaskers snelheid primeren boven kwaliteit. Uit documenten die Apache kon inkijken blijkt dat verschillende voorschriften tijdens de lopende…
mask-4964589
Redactie Apache / 03-05-2019

Formateurs: jij kan het schudden

Wie wil er nog peilingen en stemtests als u gewoon zelf een regering kan vormen? Speel nu Formateurs™, het politieke kaartspel van Apache.
Screen Shot 2019-04-30 at 20.30.03
Steven Vanden Bussche / 05-12-2018

Twee Turken erelid PEN Vlaanderen: 'Nationalisme creëert onvermijdelijk haat'

De Turkse onderzoeksjournalist Ahmet Sik en essayist en romanschrijver Ahmet Altan zijn twee nieuwe ereleden van Pen Vlaanderen. 'Nationalisme creëert onvermijdelijk haat', zegt…
Ahmet Altan (Foto (c) Picture Alliance/Photoshot)